فینیشینگ قطعات پرینت سه بعدی

در اینجا ما به روش های فینیشینگ متفاوت برای قطعات پرینت شده‌ی پرینترهای FDM و PolyJet 3D و روش های افزایش زیبایی ظاهری مدل پرینتی اشاره می کنیم.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

برای بررسی ما جا ساعتی اپل واتچ را انتخاب کردیم که پیچیدگی خاصی دارد و باید با استانداردهای خاصی پرینت شود تا مناسب این ساعت باشد.

در پایین به صورت کلی به مواردی که در اینجا در مورد آنها حرف زده ایم اشاره می کنیم:

فیلامنت PLA: اگر محدودیت بودجه دارید فیلامنت PLA بهترین مواد برای شماست. با اینکه نتیجه‌ی کار آنچنان صاف و درخشان نیست اما خب این ارزان قیمت ترین آپشن است.

فیلامنت ABS: اگر بودجه ای معمولی دارید از ABS استفاده کنید. این فیلامنت به اندازه‌ی PLA ارزان قیمت نیست اما خب در نوع خود ارزان محسوب می شود و مواد قابل اعتماد تری نسبت به PLA است. (این موضوع در ایران برعکس است و فیلامنت PLA به مراتب گران تر از ABS است و بسیار کیفیت بالاتری دارد)

فیلامنت VeroBlack or VeroWhite: برای بهترین کیفیت مواد از VeroBlack or VeroWhite استفاده کنید. این فیلامنت دقت زیادی در ابعاد قطعات شما را بوجود می آورد و بهترین سطح صاف و صیقلی را برای قطعات پرینتی شما فراهم می کند.

بیشتر بخوانید : فیلامنت ها و مشخصات آنها

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

مرور کلی مواد برای فینیشینگ

ما این جاساعتی را با هر ۳ مواد گفته شده پرینت خواهیم کرد. فرایند فینیشینگ که ما بر روی هر سه قطعه استفاده خواهیم کرد شامل ترکیبی از ترمیم، آماده سازی پرینت برای پساپرینت، سمباده زنی و رنگ کاری خواهد بود.

فینیشینگ هر ۳ مدل به گونه ای انجام خواهد شد که هر ۳ قطعه سطحی صاف، سیاه و مات داشته باشند و خب هر پرینت برای بهترین فینیش ممکن، چالش هایی خواهد داشت.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

The Dimension Elite)ABS)

پرینت های The Dimension Elite صاف و تمیز بوده و بعد از خیس شدن در NaOH آماده‌ی سمباده کاری می باشند.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

هرچند در این مواد بعد از پرینت خطوط برآمده بین لایه های پرینت شده وجود خواهد داشت. اگر ما این خطوط را حذف نکنیم، بعد از رنگ کاری قطعه، رنگ آن یکدست بیرون نخواهد آمد و سطح صاف مدل ما را خراب خواهد کرد و بنابرین فینیشینگ ما با موفقیت انجام نخواهد شد. خوشبختانه به لطف نقطه ی بالای ذوب ABS و قابلیت سمباده زنی آسان این مواد، از بین بردن این خطوط کار سختی نخواهد بود.

مواد مورد نیاز

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی
  • کاغذ سمباده( نمره بین 100 و 600)
  • اسفنج سمباده ای مدیوم، نازک، و بسیار نازک
  • مواد XTC-3D( به عنوان جایگزین، Bondo putty راه حل معمولی برای پر کردن سوراخ های قطعاته. ما XTC-3D را بخاطر چسبندگی، قابلیت سمباده زنی و بخاطر توانایی آن برای نفوذ به سوراخ های کوچک انتخاب کردیم که همین باعث برتری آن نسبت به Bondo putty می شود)
  • تیغ رنگ
  • قلم مو، کاسه ای برای هم زدن مواد در آن و چند عدد چوب آب نبات
  • اسپری رنگ Krylon Primer که قابل سمباده زنی باشد
  • اسپری: Montana Acrylic Primer in Shock Black
  • اسپری مات کننده: Matte Acrylic Varnish

سمباده زنی

فینیشینگ ABS ساده است. ابتدا با کاغذ سمباده نمره 100 الی 200 شروع کنید تا خط های برآمده را سمباده بزنید و به صورت تدریجی نمره کاغذ را به 600 افزایش دهید تا سطح کاملا صاف بدون خطوط برآمده برای قطعه تان بدست آورید.

پیشنهاد مهم: به صورت یکنواخت در حرکات دایره‌ی سطح قطعه را سمباده بزنید. از سمباده زنی خطی و یک جهتی خودداری کنید تا سطح قطعه تان راه راه نشود.

یادتان باشد که سمباده زدن ABS آسان است بنابرین مواظب باشید که بیش از حد سمباده نزنید. حذف کمترین مقدار هم میتواند برای از بین بردن این خطوط برآمده کافی باشد و زیاده روی می تواند باعث خراب شدن ابعاد قطعات شما شود.

همانطور که در تصویر زیر می بینید بعد سمباده زنی قطعات سوراخ هایی بوجود می آید که بخاطر ناقص بودن لایه های ریخته شده در اطراف کلمه‌ی DIM است. اگر مشکل این سوراخ ها حل نشود بعد از رنگ زنی قطعه این سوراخ ها به خوبی دیده خواهند شد و ظاهر قطعه‌ی شما را خراب خواهند کرد بنابرین باید دنبال راه حلی بود.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

همانطور که در سمت راست عکس می بینید شکاف های بزرگی میان حروف DIM و در کناره های آن دیده می شود. اگر کلمه ی DIM را کمی بالاتر پرینت می کردیم مشکل شکاف ها و چاله ها بوجود نمی آمد اما خب فعلا باید راهی پیدا کنیم که شکاف بین حروف را با مواد قابل سمباده زنی حل کنیم.

ترمیم لایه ی ناقص

برای پر کردن شکاف ها و سوراخ های کوچک قطعه‌ی مان ما از اپوکسی قابل سمباده زنی XTC_3D استفاده خواهیم کرد. XTC_30 ارزان، سریع، نازک، و موثر است. به خاطر داشته باشید که مقدار کمی از این مواد می تواند بسیار موثر باشد(با عمر مفید 10 دقیقه).

پیشنهاد مهم: مطمئن شوید که نسبت وزن 100 به 42 در قطعات A و B نگه دارید. به طور کامل برای 1 دقیقه اپوکسی را هم زده و قطعه‌ی تان را در در عرض 10 دقیقه رنگ کنید(چرا که عمر مفید این اپوکسی 10 دقیقه می باشد).

قبل از اعمال اپوکسی قطعه تان را با آب و صابون شسته و آن را با هوای فشرده خشک کنید تا مطمئن شوید قطعه تان کاملا تمیز و بدون روغن و گرد و خاک است. همچنین قبل از شروع حتما دستکش به دست داشته باشید که عرق دستتان به سطح قطعه پرینت شده نخورد.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

شکاف ها و سوراخ های قطعه را با رنگ بسیار کم پر کنید(“1/64). لایه ی نازکی از اپوکسی XTC_3D خود در سوراخ های و شکاف ها نفوذ خواهد کرد. XTC_3D اضافه را با تیغ رنگ به سوراخ های دیگر حرکت دهید تا آنها هم پر شوند و شکافی روی قطعه تان باقی نماند.

تقریبا 2 ساعت صبر کنید تا XTC_3D به طور کامل خشک شود. در مرحله بعد کافی است سطح قطعه را با کاغذ سمباده نمره 300 تا 600 سمباده بزنید تا سطح قطعه ترمیم شود.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

سپس بعد از شستشوی کامل، قطعه‌ی شما آماده‌ی رنگ کاری است.

استرکاری و رنگ کاری

دنیای رنگ کاری قطعات پرینت سه بعدی دنیای اکریلیک ها، لعاب، اسپری ها و رنگ پاش هاست.

در این مثال ما از اسپری Montana استفاده می کنیم تا در فرایند نسبتا آسانی جلو برویم که شامل: استر کاری، خشک کردن، رنگ کاری، خشک کردن، لعاب کاری، خشک کاری است.

اصول استفاده از اسپری های رنگ:

  • مطمئن شوید که سطح قطعه تان روغنی و گرد و خاک نیست و سوراخ و شکافی ندارد.
  • قوطی رنگ را حداقل 2 دقیقه قبل از رنگ کاری تکان دهید.
  • مطمئن شوید در قوطی تمیز است تا از چکه چکه کردن جلوگیری کنید.
  • نسبت به چگونگی انباشت لایه های رنگ دقت داشته باشید تا رنگ قطعه همسطح باشد و در بعضی از بخش ها کم و بعضی بخش ها زیاد نشود.
  • چند بار به صورت لایه های لازک رنگ کنید نه اینکه یکبار با لایه های ضخیم رنگ. چرا که این کار پروسه ی رنگ کاری را دقیق تر می کند.
  • در مکان های روشن و دارای تهویه هوا رنگ کاری کنید.

اگر قطعه‌ی شما دارای شکل هندسی باشد که ابعاد پیچیده ای را دارا باشد در صورتی به مشکل بر نخواهید خورد که مرحله ی سمباده زنی را به صورت مناسب انجام بدهید.

نتایج نهایی

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

نتیجه‌ی نهایی قطعه‌ی ABS قطعه ای به رنگ سیاه مات است که سطحی بسیار صاف دارد. چند نتیجه باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد:

  • ابعاد درون شکل که سمباده زنی آنها سخت است زمان زیادی برای صاف شدن نیاز دارند و حتی بعد از نیم ساعت سمباده زنی شاید باز خطوط برآمده از بین نروند و سطح قطعه آنطور که می خواهید صاف در نیاید
  • چون نیاز بود که ما بخش زیادی از قطعه را سمباده بزنیم به هر حال در شکل نهایی قطعه آن کیفیتی که باید داشته باشیم را نداریم
  • پر کردن لایه های ناقص با XTC_3D به خوبی جواب داد و در نتیجه‌ی نهایی کار سوراخ ها اصلا معلوم نیستند.

VeroBlack (پرینت شده با پرینتر Objet30)

به لطف رزولوشن 0.02794 میلیمتری پرینتر Object30 لایه های پرینت کمتر از پرینترهای FDM مشخص است.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

قطعات پرینت شده با این پرینترها با مواد ساپورت زیادی از پرینتر بیرون می آیند بنابرین قبل از هر چیز مجبور هستید تا باقی مانده‌ی ساپورت ها را حذف کنید.

مواد مورد نیاز

  • کاغذ سمباده( نمره بین 100 و 600)
  • اسفنج سمباده ای مدیوم، نازک، و بسیار نازک
  • اسپری رنگ Krylon Primer که قابل سمباده زنی باشد
  • اسپری: Montana Acrylic Primer in Shock Black
  • اسپری مات کننده: Matte Acrylic Varnish

سمباده زنی

برای حذف باقی مانده‌ی ساپورت با نمره‌ی 100 شروع کرده و به صورت تدریجی نمره‌ی آنرا به 300 افزایش دهید. باقی مانده های ساپورت کم کم ساییده شده و به زمین می ریزند. این بخش سخت ترین مرحله ی فینیشینگ VeroBlack است و ما تقریبا 30 تا 40 دقیقه صرف سمباده زنی باقی مانده‌ی ساپورت ها کردیم.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

بعد از نمره‌ی 300 قطعه تان تقریبا صاف خواهد شد و اگر با ناخنتان روی سطح آن بکشید خواهید دید که سطح سخت و تقریبا صافی بوجود آمده است. سپس این سمباده زنی را تا نمره‌ی 600 به صورت تدریجی افزایش دهید تا سطح قطعه تان کاملا صاف شود.

پیشنهاد مهم: سمباده زنی را به صورت خشک انجام ندهید بلکه سطح قطعه را کمی آب بزنید. سمباده زنی سطح خیس در بوجود آوردن سطح صاف، بدون ضایعات ساپورت و قابل رنگ کاری موثرتر خواهد بود.

در مرحله ی بعدی علارغم سمباده زنی قطعه باید با آب و صابون سطح قطعه را شسته و مثل مورد قبلی آن را با هوای فشرده خشک کنید تا هیچ گرد و خاکی روی آن نماند. بعد از سمباده کاری شاید سطح قطعه تان روغنی نباشد اما خب چون گرد و خاک حاصل از سمباده زنی روی آن خواهد نشست بنابرین شستشوی قبل از رنگ کاری ضروری است.

دقت کنید که VeroBlack هم مانند ABS به آسانی سمباده زده می شود بنابرین دقت کنید که در این کار زیاده روی نکنید. حذف در حد 0.127 میلی متر برای از بین بردن هر نوع برآمدگی کافی است و حذف بیش از این باعث از شکل افتادن قطعه تان می شود.

استر کاری و رنگ کاری

فرایند رنگ کاری VeroBlack مانند ماده‌ی قبلی نیز به صورت استر کاری، خشک کردن، رنگ کاری، خشک کردن، لعاب کاری، خشک کردن خواهد بود. همچنین ما از اسپری Montana استفاده خواهیم کرد.

بار دیگر، اصول رنگ کاری را مرور می کنیم:

  • مطمئن شوید که سطح قطعه تان روغنی و گرد و خاک نیست و سوراخ و شکافی ندارد
  • قوطی رنگ را حداقل 2 دقیقه قبل از رنگ کاری تکان دهید
  • مطمئن شوید در قوطی تمیز است تا از چکه چکه کردن جلوگیری کنید
  • نسبت به چگونگی انباشت لایه های رنگ دقت داشته باشید تا رنگ قطعه همسطح باشد و در بعضی از بخش ها کم و بعضی بخش ها زیاد نشود
  • چند بار به صورت لایه های نازک رنگ کنید نه اینکه یکبار با لایه های ضخیم رنگ چرا که این کار پروسه‌ی رنگ کاری را دقیق تر می کند
  • در مکان های روشن و دارای تهویه هوا رنگ کاری کنید

نتایج نهایی

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

قطعه ی ما الان صاف بوده و رنگ آن سیاه مات است. دو مورد در اینجا باید مورد توجه ما قرار گیرد:

  • بعضی بخش ها به اندازه‌ی کافی سمباده زده نشده اند بنابرین در سمت راست عکس بالا نا همسطح بودن رنگ را مشاهده می کنید
  • با اینکه تمامی سطوح برآمده در سمباده کاری حذف شدند اما با این حال به صورت جزئی در بعضی بخش ها برآمدگی دیده می شود. با سمباده کاری 30 دقیقه بیشتر می شد کار بهتری ارائه داد

PLA (پرینت شده با پرینتر 5th gen.Replicator )

فینیشینگ این کاده بسیار سخت است. اما با چند فوت و فن و با کمی صبر مشکل حل خواهد شد.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

به قطعه‌ی بالا نگاه کنید. خطوط برآمده‌ی موازی سطح قطعه را شیار شیار کرده اند و در نتیجه سطح قطعه زشت شده است. این می تواند بخاطر کیفیت پرینتر Replicator باشد اما خب به هر حال ما باید راه حلی برای صاف کردن سطح این قطعه پیدا کنیم.

سمباده زنی PLA سخت است و این سختی تا حدی به این دلیل است که اگر آنرا با شدت و سرعت سمباده بزنید سطح آن نرم می شود و کارتان را خراب می کند. بنابرین باید آپشن های دیگری را ملاحظه کرد که با حداقل نیرو سطح قطعه صاف شود.

سمباده زنی

اگر تصمیم بگیرید مستقیما PLA را سمباده بزنید فرایند بسیار ساده است. PLA در سمباده زنی مثل ABS ساده نیست بنابرین باید زمان زیادی صرف از بین بردن بر آمدگی های آن بکنید مخصوصا زمانی که برآمدگی های آن مانند مورد بالا باشد.

با نمره‌ی سمباده‌ی 100 تا 200 کارتان را شروع کنید و نا همواری های روی قطعه را به آرامی سمباده بزنید. اگر قطعه تان دارای ساپورت MakerBot است بهتر است ابتدا با انبر دست آنها را ببرید و سپس بخش باقی مانده ای که دیگر با انبر دست نمی توان کاری کرد را سمباده بزنید.

بسته به سایز و شکل قطعه تان به احتمال زیاد در نمره‌‍‌ی سمباده‌ی 100 تا 300 زمان زیادی صرف خواهید کرد تا برامدگی ها و ناهمواری ها را حذف کنید اما به کار خود صبورانه ادامه دهید.

پس از کم شدن این ناهمواری ها در سرتاسر قطعه به صورت تدریجی نمره‌ی کاغذ سمباده را به 400 الی 600 افزایش دهید تا سطح کاملا صافی را برای استر کاری و رنگ کاری بدست آورید.

پیشنهاد مهم: کلید موفقیت در سمباده زنی PLA صبر است. در طول سمباده زنی برای جلوگیری از سر رفتن حوصله فیلمی را باز کنید اما توجهتان همچنان به سمباده زنی باشد. سمباده زنی را در حرکات حلقوی در سرتاسر قطعه انجام دهید.

راه جایگزین دیگر برای سمباده زنی PLA فینیشینگ آن با XTC_3D و سپس سمباده زنی است. به این معنا که ابتدا اپوکسی را اعمال کنید و بعد از آن سمباده زنی را انجام دهید.

فینیشینگ

ما از اپوکسی XTC_3D برای بوجود آوردن سطح صاف، قابل سمباده زنی، قابل رنگ کاری در قطعه‌ی PLA استفاده خواهیم کرد.

قبل از اعمال XTC_3D مطمئن شوید که قطعه‌ی شما کاملا تمیز است و سطح آن گرد و خاک و روغنی نیست. قطعه را با آب و صابون شسته و مانند قبل آن را با هوای فشرده خشک کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم از دستکش هم استفاده کنید.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

روی لایه‌ی XTC_3D سمباده بزنید تا به اندازه ی 0.39 میلیمتر از آن حذف شود. بعد هر بار آغشته کردن به اپوکسی 1.5 ساعت صبر کنید تا XTC_3D خشک شود.

اگر نمی توانید کل قطعه را به اپوکسی آغشته کنید به صورت قطعه قطعه این کار را بکنید یعنی مثلا الان بخشی از آن را آغشته کرده و بعد 1.5 ساعت بخشی را که فعلا اپوکسی ندارد را شروع کنید و سعی کنید قسمت های مختلف را چنان آغشته به اپوکسی کنید که همپوشانی آن با قطعه ای که اپوکسی دارد در حداقل ترین سطح ممکن باشد. بعد تمام شدن کارتان 2 ساعت برای خشک شدن کلی سطح قطعه صبر کنید.

با قطعه ای مثل قطعه‌ی بالا که شیار های بسیار تندی دارد چند بار باید فرایند اپوکسی زدن را تکرار کنید. سعی کنید چند بار لایه های نازک از اپوکسی را به قطعه بزنید تا اینکه یکبار با لایه‌ی ضخیم این کار را بکنید.

پیشنهاد مهم: به بخش های فرورفته در شکل قطعه تان دقت کنید تا اپوکسی بیش از حد در آنجا جمع نشود چرا که تجمیع اپوکسی بیش از حد بعد از خشک شدن آن کار ما را خراب می کند. سعی کنید در صورت تجمیع اپوکسی در فرورفتگی ها آنرا پیش از منجمد شدن جذب کنید. این کاریست که ما در عکس بالا در حال انجام آن هستیم.

یادتان باشد که XTC_3D ممکن است شکل هندسی قطعه تان را خراب کند بنابرین لایه های نازکی از اپوکسی را اعمال کنید و اینگونه جلو بروید تا از مواد اضافی جلوگیری کنید.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

بعد از منجمد شدن XTC_3D ( که تا 2 ساعت بعد از آخرین بار آغشته کردن به اپوکسی زمان می برد) قطعه تان باید آماده‌ی سمباده زنی باشد. با نمره سمباده‌ی 300 شروع کنید و در حرکات حلقوی سمباده زنی را در سرتاسر قطعه تان انجام دهید. اگر ناهمواری سخت تر باشد نمره‌ی سمباده باید افزایش یابد و این بستگی به تشخیص خودتان دارد.

کاغذ سمباده لایه‌ی XTC_3D را خراش می دهد؛ شما با افزایش تدریجی نمره‌ی سمباده به 600 بیشتر روی بدست آوردن سطح هموار متمرکز شوید.

بعد از تمام شدن مراحل بالا قطعه تان را با آب و صابون شسته و با هوای فشرده آن را خشک کنید.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

استر کاری و رنگ کاری

مثل فرایند مواد قبلی باز در این ماده فرایند به این صورت خواهد بود: استر کاری، خشک کردن، رنگ کاری، خشک کردن، لعاب کاری، خشک کردن

اصول رنگ کاری با اسپری ها هم به این صورت است:

  • مطمئن شوید که سطح قطعه تان روغنی و گرد و خاک نیست و سوراخ و شکافی ندارد
  • قوطی رنگ را حداقل 2 دقیقه قبل از رنگ کاری تکان دهید
  • مطمئن شوید در قوطی تمیز است تا از چکه چکه کردن جلوگیری کنید
  • نسبت به چگونگی انباشت لایه های رنگ دقت داشته باشید تا رنگ قطعه همسطح باشد و در بعضی از بخش ها کم و بعضی بخش ها زیاد نشود
  • چند بار به صورت لایه های نازک رنگ کنید نه اینکه یکبار با لایه های ضخیم رنگ چرا که این کار پروسه‌ی رنگ کاری را دقیق تر می کند
  • در مکان های روشن و دارای تهویه هوا رنگ کاری کنید

نتایج نهایی

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

قطعه‌ی PLA آغشته به XTC_3D سیاه مات و صاف است اما چند مشکل دارد که به آنها اشاره باید کرد:

  • با اینکه XTC_3D در صاف کردن و آسان کردن سمباده زنی مفید بود اما در بخش های فرورفته‌ی قطعات موجب تجمیع رنگ شد که آشکار است.
  • شیارهای برآمده باز هم روی قطعه باقی مانده اند. با 30 دقیقه سمباده زنی اضافی می شد از این اتفاق جبوگیری کرد تا در نتیجه‌ی نهایی قطعه مان مشکل دار نشود.

نتیجه گیری فینیشینگ

بعد از فینیشینگ هر سه قطعه به قطعات صاف، سیاه و مات بگذارید به تفاوت ها در زمان، فرایند و فینیشینگ نگاهی بیاندازیم.

فینیشیگ قطعات پرینت سه بعدی

تفاوت در فرایند

ABS

  • از نمره ی 100 تا 600 سمباده بزنید
  • با XTC_3D سوراخ های قطعاتتان را ترمیم کنید
  • با سمباده‌ی نمره‌ی 300 تا 600 XTC_3D را سمباده بزنید
  • استر کاری، رنگ کاری، لعاب کاری

VeroBlack

  • با نمره‌ی 100 تا 600 سمباده بزنید
  • استر کاری، رنگ کاری، لعاب کاری

PLA

  • به 1 تا 3 لایه XTC_3D آغشته کنید(تعداد لایه ها بستگی به شدن ناهمواری قطعه دارد)

تفاوت در زمان

قطعه ای که بیشترین زمان را برای تکمیل روی آن صرف کردیم قطعه ی PLA بود و این بخاطر زمان آغشته کردن به XTC_3D بود. اما بدون XTC_3D هم قطعات PLA نسبت به ABS و VeroBlack زمان زیادی برای تکمیل شدن نیاز دارند.

در کاری که ما کردیم قطعه‌ی VeroBlack سریع تر از 3 قطعه کامل شد. با احتساب تمام فاکتورها VeroBlack سریع ترین قطعه در سمباده زنی و رنگ کاری بود.

پیشنهاد مهم: اگر می خواهید فرایند کارتان بیش از حد طول نکشد از PLA و پرینتر Replicator استفاده نکنید چرا که در این قطعات شما ساپورت هایی خواهید داشت که برخلاف ساپورت های دو ماده‌ی قبلی قابل حل در محلول نیستند و باید با انبر دست کنده شوند. در یک کلام اگر می خواهید سریعا قطعه تان را تکمیل کنید از دو ماده‌ی قبلی استفاده کنید.

تفاوت در هزینه و مواد

مقایسه‌ی هزینه‌ی هر قطعه با زمان تکمیل و ظاهر نهایی آن بسیار مهم است.

علارغم تلاش بسیار برای سمباده زنی، هم ABS و هم PLA در نتیجه‌ی نهایی همچنان خطوط برآمده و ناهمواری هایی را دارند. در این صورت در این مرحله می توان VeroBlack را برتر از هر دو دانست.

هر چند که ABS و VeroBlack سطح نهایی تقریبا مشابهی دارند اما ملاحظه کنید که برای صاف کردن VeroBlack سمباده زنی در آن حد که برای ABS ضروری است لازم نیست. بنابرین ما در سمباده زنی ABS برای صاف کردن قطعه بخش زیادی از مواد خود قطعه را هم سمباده زدیم و به همین خاطر شکل هندسی آن آنطور که انتظار می رفت نشد.

خلاصه ای از هر قطعه به صورت جداگانه

قطعه‌ی VeroBlack: رزولوشن بالای لایه(“0011) به این معناست که سمباده زنی کمی نیاز است است تا سطح قطعه صاف و قابل رنگ کاری شود. بنابرین شکل هندسی قطعه فدای سطح صاف نمی شود و هر دو را با هم خواهیم داشت و همچنین نیازی به ترمیم لایه ها هم نخواهیم داشت.

قطعه‌ی ABS: به آسانی قابل سمباده زنی هستند اما شاید به ترمیم و دقت زیاد نیاز داشته باشید تا سطح همواری را بدست آورید. زمانی که سطح قطعه هموار شود بخش رنگ کاری قطعه آسان و ساده است.

قطعه‌ی PLA: ارزان ترین آپشن، اما در عین حال محتملا سخت ترین قطعه برای فینیشینگ(البته بستگی به ساپورت ها و کیفیت پرینت دارد). شاید نیازمند سمباده زنی جدی و ترمیم با XTC_3D و Bondo filler باشد.

متن اصلی: https://www.fictiv.com/articles/ultimate-guide-to-finishing-3d-printed-parts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *