نازل پرینت سه بعدی چیست؟

یکی از اصلی ترین بخش های پرینتر سه بعدی نازل آن است. اما نحوه‌ی کارکرد این قطعه چگونه است؟ نازل پرینت سه بعدی یک لوله باریک مخروطی شکل است که فیلامنت (مواد چاپی) از طریق آن به بستر چاپ تزریق می شوند. نازل پرینت سه بعدی با استفاده از یک سری مکانیزم های پیچیده، فیلامنت را از محفظه به نازل منتقل می کند، سپس فیلامنت را با فشار دادن از نازل خارج می کند. قطعه ای بنام هیتر اکسترودر وظیفه‌ی گرم کردن محفظه ای آلومینیومی در پرینتر سه بعدی را بر عهده دارد که درون این محفظه فیلامنت قرار دارد. روی این محفظه نازل قرار دارد. فیلامنت پس از ذوب شدن در محفظه توسط استپ موتور از نازل به بیرون هدایت می شود.

 سه ویژگی در طراحی نازل اهمیت بسیار زیادی دارند: اندازه، قطر و جنس ناز. هر چقدر اندازه‌ی نازل بزرگتر باشد حجم و سطح بیشتری برای انتقال حرارت به فیلامنت وجود دارد. همچنین جنس نازل بکار رفته در پرینتر سه بعدی در انتقال حرارت به فیلامنت تاثیر گذار است. مورد آخر بحث قطر درونی نازل است که هر چقدر قطر بزرگتری داشته باشد مقدار فیلامنت بیشتری از آن نسبت به زمان خارج می شود و سرعت پرینت بالا می رود. اندازه‌ی قطر نازل تعیین کننده‌ی سرعت و دقت پرینت است. هر چقدر تاکید ما بر روی سرعت پرینت باشد دقت پرینت پایین خواهد آمد و هر چقدر روی عنصر دقت تاکید کنیم باید سرعت پرینت و یا به عبارتی قطر نازل را کاهش دهیم. در تحلیل نهایی نظر ما این است که می بایست یک تعادلی میان دقت و سرعت برقرار کرد.

طرز نگهداری نازل پرینت سه بعدی

برای با کیفیت بودن پرینت سه بعدی می بایست نکاتی را در مورد نازل رعایت کنید که در پایین فهرست می کنیم:

  • یک دریل تهیه کنید و نازل را بصورت هفتگی تمیز کنید
  • درجه ی حرارت را با توجه به مواد مورد استفاده تنظیم کنید
  • از فیلامنت استاندارد استفاده کنید
  • قبل از پرینت مطمئن شوید پرینتر سه بعدی کالیبره باشد
  • عمر مفید یک نازل با فرض حجم کار متوسط ۶ ماه بیشتر نیست و می بایست تعویض شود
  • قبل از شروع به پرینت می بایست فیلامنت باقی مانده دور نازل را از آن جدا کرده و نازل را تمیز کرد
  • اندازه‌ی استاندارد نازل را بخرید و از خرید نازل هایی که بطور دستی سوراخ شده اند خودداری کنید
  • مطمئن شوید اندازه نازل مختص دستگاه خود شما است

انواع نازل پرینت سه بعدی

در پایین ما به انواع نازل از هر لحاظ اشاره می کنیم و برای آشنایی توضیحی مختصر درمورد هر کدام را ارائه می کنیم.

انواع نازل از لحاظ قطر

همچنان که در بالا اشاره کردیم با بیشتر شدن قطر نازل باید از دقت پرینت چشم پوشی کرد. برای مثال برای پرینتی که دقت بالایی لازم دارد ۰.۲ میلی متر قطر مناسبی است. در مقابل اگر آنچه پرینت می کنید قطعه ای بسیار بزرگ است که دقت چندانی نمی طلبد قطر ۰.۸ مناسب است. مرسوم ترین نازل پرینتر سه بعدی 0.4 میلی متر است.

انواع نازل از لحاظ شکل

از لحاظ شکل خارجی نازل ها یا نوک تیز هستند یا نوک تختی دارند. نازل های نوک تیز دقت بالاتری در پرینت دارند و همچنین در این نازل ها فیلامنت تزریق شده سریع تر منجمد می شوند. از طرفی از معایب نازل نوک تیز این است که ممکن است باعث خط و خش افتادن روی قطعه تان شود.

از لحاظ شکل داخلی هم نازل ها یا مخزن دار هستند و یا مخزن ندارند. نازل های بدون مخزن پروسه‌ی ذوب و تزریق را همزمان در تزریق انجام می دهند اما نازل های مخزن دار فیلامنت ذوب شده را در مخرن خود دارند که از آن استفاده می کنند.

انواع نازل از لحاظ طول

نازل هایی که طول بلند دارند رسانای بهتری برای حرارت هستند. نازل های ولکانو برای مثال از طول بیشتری برخودار هستند و برای پرینترهای با سرعت بالا مناسب هستند.

انواع نازل از لحاظ جنس

نازل برنج: این نازل که ساخت آسانی دارد متداول ترین نازل در بازار است و حرارت را بهتر از نازل های دیگر منتقل می کند. از دیگر ویژگی های این نازل های مقاومت آنها در برابر خورندگی است.

نازل استنلس استیل: این نوع نازل عملکرد بهتری نسبت به نازل برنجی دارد ولی در عوض قیمت بالایی دارد.

نازل استیل سخت‌کاری شده: این نوع نازل از فولاد سخت ساخته می شود و انتقال حرارت در آن نسبت به نازل برنجی پایین است. این نازل برای فیلامنت های ساینده مناسب است.

نازل تنگستن: این نازل بسیار مقاوم است و همچنین در کنار مقاومت بالا حرارت را به خوبی منتقل می کند. این نازل نیز مثل نازل استیل سخت کاری شده برای فیلامنت های ساینده مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *