کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت

کاربرد پرینت سه بعدی FDM در صنعت

تا این لحظه از زندگیتان حتما برای یک بار هم که شده از چسب حرارتی استفاده کرده‌اید‌. چسب حرارتی یکی از لوازم منزل است که در بیشتر منازل پیدا می­شود. پرینتر سه بعدی FDM شبیه همان چسب حرارتی است. پرینت سه­ بعدی FDM روشی برای تولید افزایشی برای کاربردهای مختلف است.  در اینجا ما به چهار کاربرد اساسی پرینت سه ­بعدی در صنعت خواهیم پرداخت.

کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت اتومبیل­ سازی

تعداد شرکت­هایی که امروزه در صنعت اتوموبیل سازی از پرینت سه­ بعدی استفاده می­کنند روز ­به ­روز در حال افزایش است. از تولید کننده‌هایی نظیر بی ام دبلیو تا فورد و تیم­های NASCAR و همچنین تیم­های ماشین­های مسابقه‌ای نظیر مک­لارن و شرکت­های خدمات پس از فروش. با پرینت سه­ بعدی شرکت­ها قادر به تست کردن طراحی‌های خود هستند و می­توانند قطعات یدکی را سریع­تر از رقیب­های خود به بازار عرضه کنند.

با کمک پرینتر سه­ بعدی FDM تولید کننده‌های اتومبیل­ می­توانند تغییرات سریع در محصولات خود ایجاد کنند و سریعتر از روشهای سنتی در بازار حضور داشته باشند. با کاهش زمان ساخت برای قطعات بزرگ و افزایش راندمان، بهینه سازی جریان کاری و اتوماسیون تولید و مونیتورینگ، این دستگاه‌ها برای صنعت اتومبیل ساخته شده‌اند. علاوه بر قابلیت ماشین­کاری، مواد مصرفی سازگار با FDM نظیر Nylon 6 ، Nylon 12 و ABSi بسیار مناسب برای آزمایش مدل‌های نمونه سازی شده جیگ ها و فیکسچرها و قطعات آماده مصرف می­باشد.

کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت هوافضا

مشابه صنعت خودروسازی، تولید کننده‌های هواپیما و فضاپیما در چندین مورد از پرینترهای FDM استفاده می­کنند. مواد با درجه‌های بالای مهندسی برای صنعت هوا فضا مناسب است. پرینت سه بعدی بسیار مناسب پرینت کمپوزیت­های وزن سبک می­باشد. جیگ­ها و فیکسچرهای با دوام، ترموپلاستیک­های تکنولوژی اف دی ام دقت بالایی برای برآورد نیاز­ها دارند. بین مواد ULTEM 9085، ULTEM 1010، Nylon 12 و Nylon 6 می­توان قطعاتی مناسب پرواز تولید کرد که موجب افزایش قیمت محصول نهایی نمی­شود.

کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت آموزش

نیاز به بودجه کم در پرینت سه بعدی به روش FDM باعث شده کاربرد این تکنولوژی در صنعت آموزش افزایش یابد و باعث ایجاد تجربه‌ی عملیِ مقرون به صرفه در حوزه­ی آموزش شود و حتی دانش‌آموزان شروع به ترکیب پرینت سه بعدی در علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات کرده‌اند. دانش‌آموزان با استفاده از پرینت سه­ بعدی شروع به ساخت قطعات مختلف رباتیک کرده‌اند آنها با استفاده از پرینت سه­ بعدی پل طراحی می­کنند و در کل نوآوری‌هایی در زندگی انسان ایجاد می­کنند. دانشگاهها در حال تولید مهندسین جدید هستند و موجب تشویق محقق­ها برای تفکر بازتر و تکرار آزمایش­ها می­شود.

کاربرد پرینت سه بعدی در تولید محصولات تجاری

پرینت سه ­بعدی قادر است محصولاتی تولید کند که با روش­های سنتی تولید قادر به تولید کردن آن نیستیم. امروزه با افزایش متریال­های مورد استفاده در پرینت سه­بعدی نظیر ASA یا PC-ABS و همچنین موادی که در پرینترهای مخصوص تولید از آنها استفاده می­شود نظیر: Nylon، ABS-ESD،PC،ULTEM و…  می­توان در موارد زیادی فراتر از ساخت نمونه‌ی اولیه پیش رفت.

2 فکری در “کاربرد پرینت سه بعدی در صنعت

  1. نیما آذرسنج پاسخ

    آیا قطعه ای که زده میشه با اندازه دقیق هست ؟ یعنی اندازه ای که تو نرم افزار میدیم به قطعه همون پرینت میشه؟

    • مصطفی سعادتی نویسنده نوشتهپاسخ

      خطای موجود برای تکنولوژی FDM حدود 0.1 الی 0.2 میلیمتر هست، ولی با آزمون خطا میشه اندازه دقیق رو در آورد. اگر دقت بالایی مورد نیاز شما باشه باید سراغ تکنولوژی های گران قیمت دیگه برین، نظیر SLS یا DLP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *