تفاوتهای پرینت سه بعدی رزینی DLP و LCD

پرینت سه بعدی رزینی به زبان ساده

تفاوتهای پرینت سه بعدی رزینی DLP و DLC

قبل از بحث درمورد تفاوت های میان پرینترهای سه بعدی DLP و LCD بهتر است درمورد پرینت سه بعدی رزینی و همچنین درمورد چگونگی کارکرد هر دو پرینتر به اختصار صحبت کنیم.

پربنت سه بعدی رزینی که همچنین به عنوان تکنولوژی پلیمریزاسیون مخزنی شناخته می شود سه پرینتر اصلی دارد: SLA ،DLP ،LCD. در اینجا ما درمورد دو پرینتر DLP و LCD بحث خواهیم کرد اما بهتر است قبل از تلاش برای کسب اطلاعات درمورد این دو پرینتر درمورد نحوه‌ی کارکرد پرینتر SLA اطلاع داشته باشید.

در تمامی تکنولوژی های Vat Polymerization (پلیمریزاسیون مخزنی) رزین حساس به نور توسط یک منبع نوری پخت می شود تا به لایه های جامد تبدیل شود و بدین ترتیب در این فرایند کل مدل با جامد سازی رزین انجام می گیرد. رزین مایع درون ظرف یا تانکی است که روی پلتفرم ساخت پخت می شود که این پلتفرم ساخت بعد از تشکیل قطعه به آرامی از از درون تانک به سمت بالا رفته و از آن خارج می شود. تفاوت های اصلی این سه تکنولوژی که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم در منبع نورشان است.

معروف ترین و قدیمی ترین پرینتر بین این سه تکنولوژی رزینی پرینتر SLA است که به آن استریولیتوگرافی نیز می گویند. این تکنولوژی برای پخت رزین از لیزری استفاده می کند که توسط گالوانومترها هدایت می شود.

پرینتر رزینی LCD نیز تصویر کل لایه را در کف رزین تانک منعکس می کند با این تفاوت که به جای پروژکتور، از نور LEDهایی بهره می برد که از یک LCD می گذرد.

گالوانومترها مانند آینه هایی هستند که پرتوی نور لیزر را به طرف کف رزین تانک که شفاف است هدایت کرده و بعد از عبور نور از کف رزین تانک شفاف، نور در نقطه‌ی خاصی روی پلتفرم ساخت می افتد.

پرینتر DLP اما به جای لیزر از پروژکتور نور دیجیتال برای پخت رزین بهره می برد. این پروژکتور تصویر کل لایه را بصورت ناگهانی به زیر تانک می تاباند. نور تابیده شده به صورت گزینشی توسط DMD هدایت می شود که این تکنولوژی متشکل از هزاران آینه‌ی کوچک است که وظیفه‌ی هدایت نور را بر عهده دارد.

لایه های تشکیل شده توسط پرینتر DLP متشکل از وکسل هایی هستند که معادل سه بعدی آنها پیکسل است. این به این دلیل است که صفحه‌ی پروژکتور خودش متشکل از پیکسل ها است.

پرینتر سه بعدی LCD که کمتر از دو پرینتر قبلی رایج است، تقریبا کارکردی شبیه به DLP دارد. این پرینتر نیز تصویر کل لایه را در کف رزین تانک منعکس می کند با این تفاوت که به جای پروژکتور، از نور LEDهایی بهره می برد که از یک LCD می گذرد. یک صفحه به عنوان ماسک عمل می کند و تنها پیکسل های مورد نیاز برای لایه ی فعلی را نشان می دهد. از این رو دو پرینتر LCD و DLP هیچ نیازی به دستگاه خاصی برای هدایت نور ندارند.

حال که درباره ی سه پرینتر سه بعدی رزینی صحبت کردیم، بگذارید به دو پرینتر قبلی برگشته و درمورد تفاوت های میان آن دو بحث کنیم.

کیفیت پرینت

پروژکتورهای DLP و اسکرین های LCD در مدارس، اداره ها و خانه ها و همه جا موجودند. اگر بتوانید تفاوت های میان این دو را تصور کنید بخشی از راه را برای درک تفاوت های بین پرینت سه بعدی DLP و LCD طی کرده اید.

DLP

پروژکتورهای DLP با انداختن نوری توسط لنز روی DMD تصویری از لایه را می سازند که بعدا DMD آن نور را به کف رزین تانک هدایت می کند. به این ترتیب نور تابیده شده از پروژکتور DLP باید از یک منبع کوچک گسترش یابد تا کل سطح پهن را پوشش دهد. این اساسا به این معناست که احتمال انحراف پیکسل های مدل ها در گوشه هایشان بیشتر است.

علاوه بر این تعداد پیکسل های روی یک پروژکتور DLP صرف نظر از سایز مدل در حال پرینت ثابت هستند. این به این معناست هر چقدر اندازه‌ی مدلی که می خواهید پرینت کنید کوچکتر باشد، پرینت با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

فرض کنید با گوشی خود عکسی گرفته اید. این عکس را به جای اینکه در گوشی باز کنید در تلوزیون خود باز کرده و نگاه می کنید. خواهید دید که با این کار عکسی که کیفیت خوبی در گوشی دارد در تلوزیون کیفیتش شدیدا افت می کند و این بخاطر بزرگ شدن بیش از حد عکس است. مورد بالا هم دقیقا به این گونه است. سایز مدل هر چقدر بزرگتر باشد کیفیت پرینت افت می کند.

با این وجود، این نکته‌ی مهم را باید ذکر کرد که مشکل انحراف پیکسل ها در دستگاه های حرفه ای که قطعات با کیفیت تری دارند حل شده اند. به علاوه باید روی این مورد هم تاکید کرد که پرینترهای DLP کیفیت پرینتشان پایین نیست بلکه رزولوشن این پرینتر برای مدل های کوچک متمرکزتر است.

LCD

پرینترهای سه بعدی LCD از ال سی دی های UV به عنوان منبع نور استفاده می کنند. نور پنل های صاف LCD مستقیما و به صورت موازی به روی سطح ساخت می تابد. چون نور تابیده شده در این تکنولوژی گسترش پیدا نمی کند، به همین دلیل مشکل انحراف پیکسل در پرینترهای LCD وجود ندارد. این به این معناست که کیفیت پرینت یک پرینتر LCD وابسته به تراکم LCD آن است.

مزیتی که هر دو پرینتر DLP و LCD نسبت به پرینتر SLA دارند، سرعت ساختشان است. بخاطر تابیدن تصویر لایه به صورت ناگهانی در هر دو پرینتر سرعت ساخت نسبت به پرینتر SLA که پرینت در آن نقطه_نقطه است بیشتر می شود.

کاربرد و قیمت پرینترها

تفاوتهای پرینت سه بعدی رزینی DLP و DLC

پرینترهای DLP و LCD به عنوان مثال در صنایع دندان سازی، جواهرات و مهندسی استفاده می شوند. طبیعتا بخشی از استفاده کنندگان از این پرینترها برای سرگرمی استفاده می کنند (برای مثال هر آنچه دلشان می خواهد پرینت می کنند).

در بازار روند معمول این است که پرینترهای DLP گرانتر و ماشین های حرفه ای تری هستند. LCD که تکنولوژی جدیدی است بیشتر در پرینترهای رومیزی مقرون به صرفه تر دیده می شوند.

همانطور که قبلا اشاره شد پرینترهای ارزان DLP گاهی اوقات مشکل انحراف جزئی وکسل را دارند. هرچند با سرمایه گذاری کمی بیشتر این مشکل جزئی حل خواهد شد. و دلیلش این است که پرینترهایی که کیفیت بالایی دارند قطعاتشان هم از کیفیت بالایی برخوردارند که مشکل انحراف وکسل را رفع می کنند.

هر دو پرینتر DLP و LCD توانایی پرینت سریع و پر جزئیات را دارند ولی با افزایش قیمت ها پرینتر سه بعدی DLP از پرینتر LCD پیشی می گیرد.

در کل پرینترهای سه بعدی LCD نسبت به پرینترهای DLP از قطعات ارزانتری استفاده می کنند که به همین دلیل گزینه ای ارزانتر برای پرینت سه بعدی رزین اند. این اتفاق بسیار خوبی است چرا که این امکان را برای بیشتر افراد مهیا می کند که از پرینتر سه بعدی استفاده کنند.

هر دو پرینتر DLP و LCD توانایی پرینت سریع و پر جزئیات را دارند ولی با افزایش قیمت ها پرینتر سه بعدی DLP از پرینتر LCD پیشی می گیرد.

اگر استفاده‌ی شما از پرینتر در حد حرفه ای است و به سرعت  و جزئیات نیاز دارید، ما به شما پیشنهاد می کنیم نگاهی به پرینترهای حرفه ای DLP بکنید. از طرفی دیگر، اگر شما در این صنعت تازه کار هستید، پرینترهای LCD می توانند انتخاب بهتری برای شما باشند.

2 فکری در “تفاوتهای پرینت سه بعدی رزینی DLP و LCD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *