نرم‌افزار Blender

نرم‌افزار Blender

تعداد زیادی از نرم‌افزارهای رایگان طراحی سه بعدی وجود دارند یکی از این نرم‌افزارهای محبوب و متن بازِ Blender است. در چند سال اخیر ایرادات این نرم‌افزار باقی مانده ولی هنوز ابزارهای مناسبی برای طراحان سه بعدی و دو بعدی در آن وجود دارد.

قبل از اینکه شروع به یادگیری نرم‌افزار Blender نمائید چند نکته‌ی زیر را مطالعه بکنید در اینجا نکاتی است که ممکن است شما نخواهید آن را یاد بگیرید و در مقابل نکاتی است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

1- شما میتوانید با نرم‌افزار Blender رندر بگیرید

رندر Blender

البته که شما می‌دانید که می‌توان با بلندر رندر گرفت و عکس اکسپورت کرد ولی آیا این را می‌دانستید که بلندر دارای یک موتور رندر غیر بایاس به نام Cycles است؟ اگر شما یک کارت گرافیک CUDA-compliant داشته باشید می‌توانید به صورت زنده از طرح خود رندر بگیرید!

این ویژگی نه تنها باعث می‌شود هنرمندان بلندر با سرعت بیشتری انجام دهند بلکه باعث می‌شود که رندر نهایی بسیار شبیه واقعیت باشد. آخرین ورژن‌های Cycles دارای مدل‌های آسمان بهبود یافته، متریال های سیاه، رندر مو و تون مپ است.

2- می‌توانید با نرم‌افزار Blender مایعات را شبیه سازی کنید

مایعات در Blender

بله، Blender دارای ابزاری برای شبیه سازی مایعات است (با استفاده از متد لاتیس بولتزمن) که می‌توانید با آن مایعات پخش شده، شکلات داغ یا بیرون آمدن خمیر دندان را شبیه سازی کنید. Fluids بخش فیزیکی Blender است و هنگام شبیه سازی مایعات یک سطح مش از آن ایجاد می‌کند.

3- ویرایش ویدیو در نرم‌افزار Blender

همانطور که Blender به شما این اجازه را  می‌دهد که ویدیو خلق کنید، همچنین با blender می‌توانید ویدیوها را به صورت غیر خطی ویرایش کنید. Blender ابزارهای معمول ویرایش ویدیو را به شما ارائه می‌دهد و این اجازه را به شما می‌دهد تا کلیپ و عکس به خط زمانی اضافه کنید، قسمتی از ویدیو را ببرید و ویرایش بکنید، بین بخش‌ها ترنزیشن اضافه کنید و… ویرایشگر Blender این اجازه را به شما می‌دهد تا زمان و صوت را دستکاری کنید و هنگامی که کارتان تمام شد می‌توانید از آن به انواع فرمت‌های ویدیویی خروجی بگیرید.

4- می‌توانید در نرم‌افزار Blender کومپوز بکنید

blender composer

اگر از تمام طرح‌های خود رندر گرفته‌اید Blender به شما کمک می‌کند تا آنها را روی هم سوار کرده و زیباتر بکنید. شتاب دهنده‌ی OpenCL کوپوزیتور نرم‌افزار Blender به شما این اجازه را می‌دهد تا لایه‌های مختلفی از طرح خود را رندر بگیرید و آنها را به صورت جداگانه مورد تغییر قرار دهید.

می‌توانید درجات رنگی نامحسوس روی کار اعمال کنید، میتوانید سطوح را درخشان کنید و شعله ها را شبیه سازی نمائید. و اگر این موضوع سازندگان نرم‌افزارهای Nuke یا After Effects را نگران نکند، با کمک Blender میتوانید طرحهای CG خود را روی هم سوار کنید و روی جزئیات و ظرافت‌های آن کار کنید.

5- میتوانید حرکت طبیعی را دنبال کنید

motion tracker blender

ساخت CG خوب عالیست ولی اگر بخواهید آن را با یک حرکت طبیعی منطبق بکنید چه ؟ ابزار Camera tracker نرم‌افزار Blender این امکان را به شما می‌دهد. نرم افزار Blender همانند نرم‌افزار Boujou، SynthEyes، PF و الی آخر می‌تواند علامت‌گذاری‌ها و مشخصاتی که به طور طبیعی در ویدیو کلیپ رخ می‌دهد را دنبال می‌کند و سپس مختصات دوربین را مهندسی معکوس می‌کند. سپس این اطلاعات را در اختیار Blender قرار می‌دهد و در نهایت طرح CG شما می‌تواند به طور طبیعی در ویدیو کلیپ‌تان قرار گیرد. شاید دقت Blender در این کار به نرم‌افزارهای بزرگ نرسد ولی برای بسیاری از کاربران ابزاری ایده‌آل است.

6- در نرم‌افزار Blender می‌توانید کاراکترسازی بکنید

نرم‌افزار زیبراش انقلابی در ساخت کاراکتر دیجیتال با الهام از نرم‌افزارهایی نظیر Mudbox، Cinema4D، 3D-coat و .. ایجاد کرد. با گفت Blender نیز برای این کار ابزارهای مولتی رزولوشونی معرفی کرده است که می‌توانید با استفاده از آن جزئیات ارگانیک زیادی به مدل خود اضافه کنید. و دارای 20 ابزار مختلف برای براش‌های حجم‌سازی است و شما را قادر می‌کند مش‌های خود را بکشید یا فشار دهید، حکاکی کنید یا قالب بسازید.

به علاوه دارای عملکردی به اسم Dynamic Topology شبیه Sculptris است که می‌توان با آن هندسه اضافی بر مدل اضافه کرد و دیگر نیاز نیست نگران جریان پولی طرح خود باشید. ممکن است کمی هنگام کار در رزولوشون بالا لگ داشته باشید ولی این برای یک نرم‌افزار رایگان چیز قابل قبولی است.

7- میتوانید اجسام متحرک را شبیه‌سازی کنید

Blender تنها نرم‌افزاری نیست که از موتور فیزیکی Bullet استفاده می‌کند این ابزارها در Maya، LightWave، Modo، Cinema4D و الی آخر نیز وجود دارد ولی پیاده‌سازی این ویژگی در نرم‌افزاری مثل Blender قابل توجه است. می‌توانید محدودیت‌های (Constraints) خاصی به شکل‌ها اعمال کنید برای مثال می‌توانید اجزا را موتوریزه (چرخش) بکنید و لولا ایجاد کنید، میتوانید فنر ایجاد کنید، همچنین می‌توانید زنجیره‌ای از اشکال را ایجاد کنید که نسبت به همدیگر حرکت کنند.

همچنین Blender دارای ابزاری برای شکستن مش است که به شما این امکان را می‌دهد تا اجسام نرم را در مقابل باد قرار دهید، حلقه‌های لاستیکی ایجاد کنید، اشکال با خاصیت الاستیسیته ایجاد کنید و همچنین می‌توانید به مدل‌های خود لباس اضافه کنید.

8- ایجاد شخصیت‌های مو دار در نرم‌افزار Blender

این روزها هیچ نرم‌افزار طراحی سه بعدی‌ای وجود ندارد که ابزاری مخصوص مو ارائه دهد و Blender نیز از این قاعده مستثنا نیست. پس اگر از بافت‌های آلفامپ یا بارهای هندسی بگذریم، شما می‌توانید برای ایجاد فیبرهای مو از رندرهای Cycles استفاده کنید. مو در واقع بر پایه‌ی سیستم ذره‌ایِ Blender کار می‌کند که با کشیدن اسپلاین‌هایی در قسمت‌هایی که فیبرهای مو کشیده شده‌اند مو را تولید می‌کنند.

9- می‌توانید اقیانوس ایجاد کنید

اقیانوس ساز Blender

دو سوم زمین را آب فراگرفته است، پس منطقی است که ابزاری برای طراحی اقیانوس در نرم‌افزار Blender داشته باشیم. ابزار اقیانوس ساز Blender بر پایه‌ی ابزار متن باز Houdini Ocean Toolkit کار میکند که می‌توانید در آن سایز، سرعت باد، فرکانس امواج دریا و دیگر پارامترها را تغییر دهید و سپس می‌توانید از آن در Blender رندر بگیرید.

10- موتور بازی ساز در داخلی

گیم ساز Blender

ساخت بازی ممکن است خیلی برای شما مهم نباشد ولی اگر علاقه‌ی خاصی به ساختن بازی دارید می‌توانید از نرم‌افزار Blender استفاده کنید. موتور پایه‌ی OpenGL از یک رابط کاربری گرافیکی استفاده می‌کند که شما می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی حرکتهای بازهای معمول را در آن بسازید همچنین این ابزار دارای شبیه ساز حرکت وسایل نقلیه نیز هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *