آیا تکنیکها و مواد سنتی مجسمهسازی به تاریخ پیوستهاند؟ بسیاری از مجسمهسازان و هنرمندان هنوز به روشهای سنتی ترجیح میدهند، اما تعدادی از آنها شروع به ساخت مجسمههایی با استفاده از پرینت سه بعدی کردهاند. پرینت سه بعدی در زمینههای مختلفی پیشرفت کرده است و خلاقیت را در زمینههایی مانند پروتز، معماری و بسیاری دیگر تقویت کرده است. هنرمندان نیز از این قاعده مستثنی نبودهاند و شروع به استفاده از پرینت سه بعدی برای زنده کردن آثار هنری خود کردهاند.
اگر به تفاوتهای بین روشهای سنتی و پرینت سه بعدی نگاه کنیم، آنچه که بیشتر از همه جلب توجه میکند، طراحیهای پیچیدهای است که در مجسمههای پرینت سه بعدی قابل انجام است و شاید دستیابی به آن با روشهای سنتی چالشبرانگیز باشد. پرینت سه بعدی مجسمه از فناوریها و فرآیندهای مختلفی استفاده میکند و الهامبخش آن نیز متفاوت است.
از طریق پروژههای مجسمهسازی خود، هنرمندان و شرکتها و سازمانهای پرینت سه بعدی که با آنها همکاری میکنند، ممکن است فرصتی برای پیشبرد مرزهای پرینت سه بعدی داشته باشند و نوآوریها و پیشرفتهای غیرمنتظرهای را به ارمغان آورند.
در ادامه، نگاهی خواهیم انداخت به برخی از برجستهترین مجسمههایی که خلاقیت و پرینت سه بعدی تاکنون خلق کردهاند!
پرینت سه بعدی مجسمه: بهترین و شگفتانگیزترین آثار هنری
The Embrace
«The Embrace»(آغوش) به افتخار مارتین لوتر کینگ جونیور ساخته شده است. این مجسمه او و همسرش، کورتِتا اسکات کینگ، را در حال در آغوش گرفتن پس از دریافت جایزه صلح نوبل توسط مارتین لوتر کینگ جونیور نشان میدهد. طراحی این اثر توسط هنک ویلیس توماس و در همکاری با گروه Mass Design از میان بسیاری از پیشنهادات مختلف انتخاب شد. او و تیمش از دو چاپگر سهبعدی VX1000 برای ساخت اجزای این مجسمه که در نهایت تبدیل به “The Embrace” شد، استفاده کردند.
اگرچه خود مجسمه پرینت سه بعدی نیست، اما فرآیند ساخت آن به شدت وابسته به پرینت سه بعدی است. چاپگرهای سهبعدی VX1000 برای ساخت قطعات مجسمه استفاده شدند: 600 قطعه جداگانه که با استفاده از پلیمتیل متاکریلات (PMMA) چاپ شدند و سپس با مواد سرامیکی پوشش داده شدند. پس از ساخت و درمان، تیم قطعات را گرم کردند تا تمام PMMA ذوب شود و فضای خالی باقی بماند که در آن برنز مذاب ریخته شد.
نتیجه نهایی مجسمهای به ارتفاع 6 متر است که اکنون در بوستون ایستاده و یادآور دستاوردهای مارتین لوتر کینگ جونیور است.
- مواد استفاده شده: PMMA، مواد سرامیکی، برنز
- فرآیند استفاده شده: چاپ جوهرچسبی، ریختهگری سرمایهگذاری
- طراح آن: هنک ویلیس توماس و گروه Mass Design
Collective 4
«Collective 4» ایدهای است که از علاقه برایان پیترز به هنر سفالگری دستی و پرینت سه بعدی نشأت گرفته است. او ساعتهای بیشماری را صرف تنظیم دستگاه پرینت سه بعدی سفالی خود کرده است تا نتایجی که امروز میبینید به دست آید. در حالی که او برای ساخت پایه آثار هنری خود به چاپگر خود تکیه دارد، اما باز هم میتوانید سطح جزئیات دستی که به هر قطعه اضافه میکند را ببینید.
برایان الهام خود را از الگوهای طبیعی که در طبیعت مشاهده میشود، به ویژه از گلها گرفته است. «Collective 4» با استفاده از مجموعهای از قطعات سرامیکی کوچک ساخته شده است که در مجموع یک اثر هنری شگفتانگیز را تشکیل میدهند. این اثر نمایانگر دقت و جزئیاتی است که در کار او لازم است تا هر قطعه بهطور دقیق در جای خود قرار گیرد.
- مواد استفاده شده: خاک رس
- فرآیند استفاده شده: پرینت سه بعدی خاک رس
- طراح آن: برایان پیترز
Digital Grotesque
این مجسمه که در باشگاه هنری BMW به نمایش درآمد، یکی از پیچیدهترین مجسمههای پرینت سه بعدی است که بهطور کامل از شن و رزین چاپ شده است. طراحی این اثر با همکاری طراح و کامپیوتر با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی ایجاد شده است.
ممکن است هنگام نگاه اول به این مجسمه متعجب و حتی شگفتزده شوید. انگیزه پشت این اثر هنری، تحریک احساسات بیننده و گسترش دیدگاه آنها از آنچه که معماری آینده ممکن است به نظر برسد، است. در نگاه اول، این نصب ممکن است صرفاً به عنوان یک شکل آشفته به نظر برسد، اما زیبایی خاصی در آن نهفته است!
- مواد استفاده شده: شن و رزین
- فرآیند استفاده شده: چاپ جوهرچسبی
- طراح آن: مایکل هانسمایر
The Whale Pass
نهنگهای کوهاندار موجودات باشکوهی هستند. اگرچه گاهی میتوانید آنها را در سطح آب مشاهده کنید، اما تنها زمانی که به سطح میآیند تا هوای تازه بگیرند، قابل مشاهده هستند. بنابراین، تنها بخشی از بدن آنها در این مجسمهها نمایش داده شده است.
سه قطعهای که این مجسمه را تشکیل میدهند – سر، باله و دم – همگی با استفاده از فولاد ضد زنگ چاپ شده و وزن کل آنها 880 کیلوگرم است. به لطف جزئیات واقعی، مجسمه باعث میشود چمنهای اطراف آن مانند دریا به نظر برسند!
- مواد استفاده شده: فولاد ضد زنگ
- فرآیند استفاده شده: تولید افزایشی با استفاده از ربات (WAAM)
- طراح آن: استودیو C&C، MX3D
World’s Tallest 3D Printed Sculpture
در سال 2017، جیمز برتون رکورد جهانی گینس را برای بلندترین مجسمه پرینت سه بعدی جهان با مجسمهای 12 فوتی و 110 پوندی به دست آورد.
پس از آن، مجسمه 19 فوت و 10 اینچی دکتر وینسون آلن که از 45 قطعه جداگانه ساخته شده و حدود 1500 پوند وزن دارد، رکورد را شکست.
اگرچه ابتدا این مجسمه نتوانست الزامات لازم برای شکستن رکورد را برآورده کند، سازنده آن بار دیگر تلاش کرد و در نهایت به هدف خود رسید. به نوعی، این مجسمه راهی از سوی دکتر برای ابراز قدردانی از جامعه خود است. در ابتدا قرار بود به عنوان یک تبلیغ طراحی شود، اما از آن زمان به عنوان «مجسمه الهامبخشی» شناخته شده و نامگذاری شده است.
- مواد استفاده شده: مشخص نشده
- فرآیند استفاده شده: مدلسازی ذوب شده (FDM)
- طراح آن: دکتر وینسون آلن
Te Ahi Tupua
Te Ahi Tupua به عنوان نشانهای از نوآوری در طراحی و ساخت که پرینت سه بعدی برای جهان به ارمغان آورده است، ایستاده است. استیسی گوردین این مجسمه را با دقت طراحی کرده و عواملی که در چنین محیطی در معرض آن قرار میگیرد را در نظر گرفته است. در حالی که مجسمه بسیار نزدیک به عابران پیاده قرار دارد، باید الزامات بسیار سختگیرانهای را برای ایمنی برآورده کند.
ابتدا قرار بود این مجسمه کاملاً از فولاد ضد زنگ ساخته شود، ولی استیسی و تیمش در نهایت پرینت سه بعدی را به عنوان راهحل خود برای شکلها و محدودیتهای ساخت انتخاب کردند و با کمک Kilwell Fibrelab این کار را انجام دادند. آنها مجسمه را به بخشهایی تقسیم کردند و هر بخش را به صورت سهبعدی چاپ کرده و سپس در یک پوشش فیبر کربن پیچیدند قبل از اینکه آنها را به هم وصل کنند. این منجر به ساختی بسیار محکم شد که از الزامات ایمنی آنها فراتر رفت.
این مجسمه که 12 متر ارتفاع دارد، یکی از بزرگترین مجسمههای پرینت سه بعدی در جهان به شمار میرود. با 10 چاپگر سهبعدی که 24 ساعته مشغول به کار بودند، تیم حدود شش ماه زمان برد تا تمام قطعات مورد نیاز خود را به دست آورند. تا تقریباً دو سال بعد، در تاریخ 12 سپتامبر 2020، این مجسمه تکمیل و نصب شد.
- مواد استفاده شده: PLA، پوشش فیبر کربن
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: استیسی گوردین
Wasp Bull
ممکن است شما Wasp را برای چاپگرهای صنعتی سهبعدی خود بشناسید، اما ممکن است شگفتزده شوید که آنها مجسمههای مختلفی با استفاده از چاپگرهای پیشرفته خود ساختهاند. این مجسمه به منظور نشان دادن کارایی تجهیزات آنها در تسهیل طراحی و فرآیند ساخت مجسمههایی به این اندازه طراحی شده است. تیم کار خود را با یک مدل کوچک از گلولهای انتزاعی از خاک رس آغاز کرد. سپس از اسکنر سهبعدی Artec Eva برای ساخت مدل سهبعدی دقیق از مجسمه خاک رس استفاده کردند که بعداً میتوانستند آن را به هر اندازهای که میخواستند، بزرگ کنند. مدل به نرمافزار Meshmixer وارد شد و به چند قطعه جداگانه تقسیم شد که هرکدام بعداً با استفاده از چاپگر صنعتی 3MT HDP سهبعدی چاپ شدند. آنها تصمیم گرفتند که تمام قطعات را به صورت کامل از اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) چاپ کنند، زیرا این کار راهحل سادهتری برای مونتاژ و مقاومسازی در برابر شرایط جوی فراهم میکرد.
محصول نهایی یک مجسمه 4 متری است که در نگاه اول نمیتوان گفت که پرینت سه بعدی است. این اثر نشان میدهد که برای ساخت آثار شگفتانگیز با پرینت سه بعدی نیازی به مهارت خاصی در مدلسازی سهبعدی نیست.
- مواد استفاده شده: گرانول ABS
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: Wasp
H.O.R.T.U.S. XL
وقتی یک استودیو طراحی با یک مؤسسه تحقیقاتی همکاری میکند چه چیزی به دست میآید؟ یک نصب شگرف که دیدگاههایی از دنیای میکروبیولوژیک به ما میدهد!
مجسمه H.O.R.T.U.S. XL Astaxanthin.g رشد زیرلایهای را شبیهسازی میکند که الهام گرفته از مورفولوژی مرجانها است. این اثر نتیجه همکاری بین ecoLogicStudio و مؤسسههای تحقیقاتی Synthetic Landscape Lab در دانشگاه اینسبروک و Create Group از دانشگاه دانمارک جنوبی است. این اثر هنری اولین بیورآکتور پرینت سه بعدی جهان است. ساختارهای آزمایشی آن بهطور الگوریتمی طراحی شدهاند و سپس به 185 واحد ساخت مختلف تقسیم شدند. قطعات، که در مجموع 597 پوند وزن دارند، کاملاً بر روی چاپگرهای سهبعدی Wasp چاپ شدند. فرآیند ساخت آن تقریباً 1,780 ساعت طول کشید!
- مواد استفاده شده: PETG
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: ecoLogicStudio
Silhouettes
مجسمهساز ساتو-مینا سوراجاروی آثار منحصر به فرد زیادی با استفاده از پرینت سه بعدی و برش لیزری و همچنین مواد مختلف خلق کرده است. او در ساخت اشکال ارگانیک که وضعیت انسان را با طراحیهای نرم و یکپارچه به تصویر میکشد، تخصص دارد. در آثار اولیهاش از آلومینیوم و رنگ اسپری برای رسیدن به آن پایان صاف و زیبا استفاده میکرد. آثار اخیر او نشان میدهد که چگونه میتوان از پرینت سه بعدی برای دستیابی به همان سطح پوشش و ساخت اشکال و طراحیهای پیچیدهتر استفاده کرد که در دیگر رسانهها دشوار است.
او مجموعهای از سایههای انسانی دارد که هرکدام با استفاده از روشهای معمول پرینت سه بعدی و رنگ اسپری ساخته شدهاند. اگرچه اندازه این قطعات کوچک است، هرکدام از این آثار داستانی منحصر به فرد را روایت میکنند. در همکاری با Kunstventures، Art Cache Helsinki و Arilyn، ساتو-مینا توانست مجسمههای خود را با واقعیت افزوده ترکیب کند و بعد جدیدی به آثار خود بدهد.
- مواد استفاده شده: PLA
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: ساتو-مینا سوراجاروی
Token Homes
این اثر هنری از هنرمند بریتانیایی متیو پلومر فرناندز نقدی است بر بحران مسکن در لندن. او خود در پیدا کردن مکانی برای زندگی در پایتخت انگلیس مشکل داشت و با «Token Homes»، شیوهای که بسیاری از خانهها به عنوان سرمایهگذاری دیده میشوند نه به عنوان مکانی برای زندگی را به نقد کشیده است.
این مجسمه 10 فوتی از 400 خانه مینیاتوری تشکیل شده است که استارتاپ پرینت سه بعدی Fluxaxis آنها را با استفاده از چاپگر Fortus 900mc و مواد ABSplus چاپ کرده است. این شرکت ارائهدهنده خدمات، شرکت مهندسی طراحی Stage One است که فرناندز در آن به عنوان هنرمند مقیم فعالیت میکرد.
- مواد استفاده شده: ABSplus
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: متیو پلومر فرناندز
Nesurak
این مجسمه رنگارنگ پرینت سه بعدی نتیجه همکاری بین هنرمند بلژیکی نیک اروینک و ارائهدهنده خدمات پرینت سه بعدی Materialise است. این اثر که الهام گرفته از بیگانگان، رباتها و آفرینشهای علمی تخیلی است، بهعنوان یک مجسمه خدا از آینده به نظر میرسد – شبیه به ماسکی از فرهنگهای مایا و اینکا با کمی تاثیر از سریال «Star Trek».
این مجسمه آیندهنگر با ابعاد 40.9 × 19.3 × 21.3 اینچ ساخته شده و از 200 قطعه تشکیل شده است. Materialise قطعات جداگانه را با استفاده از دستگاههای سینترینگ لیزری انتخابی (SLS) تولید کرد. آنها این قطعات را به استودیو نیک فرستادند، جایی که هنرمند سطح آنها را صاف کرده و رنگ آمیزی کرد تا مجسمه سایبورگ شگفتانگیز خود را بسازد.
- مواد استفاده شده: PA 12 (نایلون)
- فرآیند استفاده شده: SLS
- طراح آن: نیک اروینک
Poly
جولین واس-آندریا نه تنها یک هنرمند بلکه یک فیزیکدان و ریاضیدان است، و به وضوح میتوان دید که علم منبع الهام اصلی آثار او است. جای تعجب نیست که او برای ساخت مجسمه برنزی خود به نام Poly از پرینت سه بعدی استفاده کرده است.
در مدت 10,000 ساعت، او 100 قالب با استفاده از فیلامنت PLA و چاپگرهای LulzBot چاپ کرد. این قطعات برای ریختهگری مجسمه به شکل زنانه در برنز استفاده شدند. این مجسمه پرینت سه بعدی در سال 2017 رونمایی شد و در حال حاضر در موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا قابل مشاهده است.
- مواد استفاده شده: PLA، برنز
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: جولین واس-آندریا
Spherical Creations
داریو سانتاکروچه با هدف خلق کاملترین فرم فیزیکی، چندین اثر دایرهای با طراحیهای حداقلی ولی پیچیده ساخته است.
نقطه شروع این آثار مثلث روله (Reuleaux triangle) است که شکلی است که در معماری، نقشههای قدیمی و حتی در اشیایی مانند پیک گیتار و شیرهای آتشنشانی یافت میشود. هنرمند با استفاده از مثلث روله بهعنوان پایه، تقریباً 15 فرم مختلف خلق کرده است که هرکدام بهطور یکسان منحصر به فرد و جذاب هستند.
این طراحیها ابتدا با استفاده از FDM آزمایش شدند و سپس با سنگفرش (sandstone) تولید شدند. با این حال، مجسمههای سنگفرش پرینت سه بعدی دور از کمال هستند و نیاز به پردازشهای پس از تولید دارند. برای غلبه بر این مشکل، ابزارهای سفارشی پرینت سه بعدی به کار گرفته شدند تا کرهها را سمباده زده و شکل نهایی خود را پیدا کنند.
- مواد استفاده شده: سنگفرش
- فرآیند استفاده شده: Binder jetting
- طراح آن: داریو سانتاکروچه
Blooms
جان ادمارک از طریق آثار خود نشان میدهد که میتوان چیزهای شگرفی خلق کرد زمانی که هنر و علم با هم ترکیب شوند.
این استاد دانشگاه استنفورد و طراح با استفاده از پرینت سه بعدی آثار شگفتانگیزی مانند مجسمههای Blooms خلق کرده است. این مجسمههای گل که از طبیعت و هندسه الهام گرفتهاند، زمانی که زیر نور استروب چرخانده میشوند، به صورت انیمیشن در میآیند و تماشای آنها بسیار hypnotizing است.
- مواد استفاده شده: نایلون
- فرآیند استفاده شده: FDM
- طراح آن: جان ادمارک
Sunflowers
راب و نیک کارتر هنرمندان شناختهشدهای هستند که آثارشان توسط افرادی همچون التون جان، خانواده بکهام و دیگر افراد مشهور جمعآوری شده است. هدف آنها بازتعریف آثار هنری سنتی با استفاده از فناوریهای نوآورانه است و آنها با موفقیت این کار را در برخی آثار انجام دادهاند و مجسمههای فوقالعادهای خلق کردهاند.
یکی از این مثالها بازتعریف نقاشی معروف «آفتابگردانها» اثر وینسنت ون گوگ در سال 1888 است که آنها با استفاده از پرینت سه بعدی تولید کردهاند. برای تولید نسخه 23 اینچی این اثر، کارترها با استودیو جلوههای ویژه خلاق MPC همکاری کردند و تصویر نقاشی ون گوگ را به مدل سهبعدی دیجیتال منتقل کردند.
فایل سهبعدی با رزین Visijet M3-X و استفاده از چاپگر ProJet 3500 که دقت بالای 16 میکرون دارد، چاپ شد. در نهایت، این مجسمه در برنز سیلیکونی ریختهگری شد.
- مواد استفاده شده: رزین
- فرآیند استفاده شده: Material jetting
- طراح آن: راب و نیک کارتر
نتیجهگیری
مجسمههای پرینت سه بعدی نه تنها ابزاری نوآورانه برای هنرمندان در خلق آثار پیچیده و دقیق شدهاند، بلکه به یک زبان جدید در دنیای هنر تبدیل شدهاند که مرزهای خلاقیت را گسترش میدهند. از آثار مفهومی و انتقادی گرفته تا تجسمهای علمی و الهامگرفته از طبیعت، این فناوری به هنرمندان این امکان را داده است که ایدههای خود را به گونهای کاملاً جدید و با جزئیات بینظیر به نمایش بگذارند. استفاده از مواد مختلف مانند فلزات، رزینها و حتی بیولوژی در تولید این مجسمهها، باعث شده که هر اثر دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود باشد و در عین حال با مفاهیم فرهنگی و اجتماعی ارتباط برقرار کند. به طور کلی، پرینت سه بعدی نه تنها ابزار جدیدی برای خلق آثار هنری است، بلکه میتواند آیندهای پربارتر و متنوعتر برای دنیای هنر به ارمغان بیاورد، جایی که هر هنرمند میتواند از این فناوری برای تحقق آثارش در ابعاد جدید و غیرقابل تصور بهرهبرداری کند.