10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

چرا شفافیت مهم است

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

اپن سورس کلمه ای است که از مدل های توسعه ی نرم افزار وام گرفته شده است که در آن کد سورس در دسترس هر کسی که بخواهد آن را مرور، تغییر و ارتقا دهد و یا از آن استفاده کند می باشد. این یک روش طراحی است که امکان مشارکت افراد مختلف در طراحی را فراهم می کند و امروزه در طراحی بسیاری از کالاها این روش اعمال می شود.

این امکان مشارکت برای همه، فلسفه ای است که برای دنیای پرینت سه بعدی ضروری است چرا که به لطف جامعه‌ی اپن سورس RepRap، کاربران می توانند با استفاده از پرینترهای مقرون به صرفه از این قابلیت در خانه هایشان بهره ببرند.

داشتن یک پرینتر سه بعدی اپن سورس مزایای زیادی دارد اما مزیت اساسی آن این است که مطمئن خواهید بود که پرینتر شما همواره تحت کنترل خودتان است. با سخت افزار و نرم افزار اپن سورس پرینتر شما می تواند صرف نظر از اینکه به سازنده و پشتیبانی کاربران آن چه اتفاقی می افتد به پرینت سه بعدی خود ادامه دهد.

زمانی که کل طرح در دسترس همه باشد، هر قطعه‌ی خرابی می تواند بازتولید و جایگزین قطعه‌ی قبلی شود‌. افزون بر این می توانید از جامعه‌ی پرینت سه بعدی استفاده کرده و کارکرد پرینتر سه بعدی خود را بهره وری کنید. به هر حال کلید موفقیت اپن سورس همکاری است.

اپن سورس در مقابل اپن سورس

در این شرایط تمایز گذاری میان سازندگان پرینترهای سه بعدی که از ابتدا سخت افزار و نرم افزار کاملا اپن سورس را منتشر می کنند و سازندگانی که بعد از مدتی از شروع به استفاده از لایسنس اپن سورس استفاده می کنند مهم است.

ابزار های اپن سورس متفاوتی در دنیای پرینت سه بعدی وجود دارند که شامل انواع مختلف نرم افزار، سخت افزار و فایل های قابل پرینت سه بعدی می باشند که می توان در وب سایت هایی مانند Thingiverse، Cults و MyMiniFactory این فایل ها را پیدا کرد.

در اینجا ما به 10 پرینتر برتر سال 2020 می پردازیم که واقعا اپن سورس هستند. اما قبل از این کار، بگذارید مختصرا وارد بحث تاریخچه اپن سورس شویم.

کمی تاریخ

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

پرینت سه بعدی رایجی که از تکنولوژی FDM استفاده می کنند در واقع با ابتکار پروژه هایی مانند RepRap شروع شد که در واقع این پروژه تلاشی برای ساخت پرینتری بود که بتواند اکثر قطعات خودش را پرینت کند. پروژه RepRap پرینترهای مقرون به صرفه ای را در اختیار خریداران اولیه قرار داد و بخاطر اپن سورس بودنشان فرایند کپی کردن آن پرینتر روانتر و بهتر شد.

اما الان بعد از گذشت آن زمان، بازار پرینترهای FDM رایج تبدیل به اقیانوسی از پرینترها شده است. بعضی از کمپانی ها با به کارگیری مزرعه های پرینت بزرگ هنوز هم از طرز تفکر پروژه‌ی RepRap استفاده می کنند تا قطعات تخصصی و مورد نیاز خود را تولید کنند در حالی که کمپانی های دیگر درهای خود را به روی عموم بسته اند و خودشان شروع به تولید کرده اند.

چه با ایده‌ی اپن سورس بودن پرینتر موافق باشیم چه مخالف، بخاطر ممکن‌ کردن استفاده از این تکنولوژی قدرتمند برای سازندگان DIY(توضیح در پایان متن) و برای کسب و کارهای کوچک، ما مدیون پیشگامان پروژه اپن سورس هستیم.

لیست ملزومات

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

درحالی که تعداد زیادی از مدل های اپن سورس پرینترهای سه بعدی در بازار موجود می باشد ما بر اساس چند فرض 10 عدد از برترین های خودمان را انتخاب کرده ایم:

کاملا اپن سورس: نرم افزار و سخت افزار تمام پرینترهای سه بعدی این لیست در دسترس عمومی می باشند. خیلی از سازندگان ادعا می کنند پرینترهایشان اپن سورس می باشند ولی در واقعیت این طور نیستند. ما برای اطمینان لینک فایل اپن سورس تمام پرینترهای انتخابی مان را در هر مورد قرار داده ایم.

پرینت کیفیت بالا: کیفیت بالا چیزی است که هر دارنده‌ی پرینتر سه بعدی برای به دست آوردن آن تلاش می کند. اگر پرینتر از تمامی مزایای پروژه اپن سورس برخوردار باشد ولی پرینت با کیفیتی ارائه ندهد آن پرینتر ارزشی ندارد. پرینترهای سه بعدی که در این لیست به آنها اشاره می کنیم با کالیبر مناسب مطمئنا قطعات با کیفیتی پرینت خواهند کرد.

کاربرد آسان: این ویژگی صرف نظر از اینکه پرینتر اپن سورس است یا نه شامل تمام پرینترها می شود. بسیاری از پرینترهای سه بعدی یا DIY هستند یا بصورت مونتاژ نشده به مشتری ارسال می شوند تا بعدا مشتری خودش پرینتر را منتاژ کند. این به این معناست که مونتاژ باید آسان باشد چرا که در غیر این صورت بعدا عملکرد پرینتر را مختل می کند.

دسترسی به پشتیبانی: پشتیبانی، چه از طرف سازنده باشد چه از طرف گروه کاربران، برای پروژه‌ی اپن سورس کلیدی است چرا که همکاری ترابل شوتینگ را آسانتر می کند و ارتقای DIY پرینتر سه بعدی شما را ممکن می سازد.

با در نظر گرفتن این موارد، حال بگذارید به انتخاب هایمان بپردازیم. به خاطر داشته باشید که به پرینترهای این لیست بدون هیچ ترتیب خاصی می پردازیم.

CREALITY ENDER 3

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

این پرینتر، بی شک یکی از محبوبترین پرینترهای بازار است. ENDER 3، که تقریبا در تمام لیست های پرینترهای مقرون به صرفه به آن اشاره می شود، بی شک پدیده‌ی منحصر بفردی است. این پرینتر ساخت شرکت چینی Creality است و در سراسر دنیا در قیمت های مقرون به صرفه عرضه می شود. Creality در سال 2014 تاسیس شده است و برخوردار از مجموعه بزرگی از محصولات و انواع پرینترهای مختلف است.

پرینتر Ender 3 بصورت منتاژ نشده ارائه می شود که در چند مرحله‌ی آسان می توانید خودتان آن را منتاژ کنید. برای حرکت خطی، این پرینتر از چرخ های v-slot در پروفایل های آلومینیومی استفاده می کند که نتیجتا باعث عملکرد روان و در عین حال دقیق پرینتر می شود. همچنین این پرینتر صفحه‌ی ساخت buildtak مانند و قابلیت های حالت ریکاوری نیرو را با Firmware رسمی ارائه می کند. Firmware برنامه ای است که روی برد کنترل پرینتر سه بعدی پروگرم نصب می شود و از معروف ترین این برنامه ها Marlin می باشد. در واقع Ender 3 کیفیت پرینت و عملکرد خوبی ارائه می دهد.

شرکت Creality در پروژه‌ی اپن سورس تاریخچه‌ی پر فراز و نشیبی دارد. در واقع آنها برای تطبیق با پیش نیازهای لایسنس زمان زیادی را صرف کردند. نهایتا خود را با این پیش نیاز ها تطبیق دادند و Creality تبدیل به اولین شرکت پرینتر سه بعدی چینی شد که توسط سازمان OSHWA (Open-Source Hardware Association) مجوز گرفته بود.

با در نظر گرفتن محبوبیت این پرینتر، Ender 3 دارای پشتیبانی جامعه ی کاربران است و مدها و آپدیت های بسیاری برای آن موجود است. به نظر ما در سال 2020 این پرینت در بین پرینتر های پایین تر از 200 دلار بهترین مورد است.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 250×220×220
  • ارزش بازار: تقریبا 200$
  • فایل سورس: GitHub

Original Prusa i3 MK3S

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

بیشتر افراد این پرینتر را می شناسند. مدلهای Prusa i3 در جامعه‌ی پرینت سه بعدی به دلایلی احترام زیادی دارد. کمپانی Prusa Research در سال 2009 با ساده سازی Mendel که پرینتر سه بعدی معروف RepRap است کار خود را آغاز کرد. امروز، Prusa دارای مجموعه محصولات تولیدی در حال افزایشی است که شامل انواع مختلف پرینترهای سه بعدی و فیلامنت ها می شود.

پرینتر Original Prusa i3 MK3S پرینت شما را به صورت عالی انجام می دهد. به علاوه این پرینتر ویژگی های هوشمندانه ای را نیز دارد که چه برای کاربران تازه کار و چه برای کاربران حرفه ای کار پرینت را آسان تر می کند. تغییرات آخرین مدل این پرینتر اکسترودر فیلامت بازطراحی شده و چند مورد ارتقای جزئی در سخت افزار و نرم فزار می باشد.

سری Prusa i3 یکی از اپن سورس ترین سری پرینترهاست چرا که Prusa Research تمام فایل های طراحی را در دسترس عمومی قرار داده است.

در یک کلام، اسم این پرینتر در هر لیست بهترین پرینترهای سه بعدی چه اپن سورس و چه معمولی آورده می شود. در واقع ما باور داریم این پرینتر بهترین پرینتر در سال 2020 است.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 200×210×250
  • ارزش بازار: تقریبا 750$ (مونتاژ نشده)// تقریبا 1000$ (مونتاژ شده)
  • سورس فایل ها: Prusa Research و GitHub

Lulzbot Mini 2

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

پرینتر Lulzbot یک برند پرینت سه بعدی است که در حال حاضر متعلق به کمپانی آمریکایی Fame 3D است. این کمپانی که در ایالت کلرادو مستقر است، کار خود رادر اوایل 2011 شروع کرد و تا به حال همواره متمرکز بر توسعه ی سخت افزار اپن سورس برای پرینت سه بعدی بوده است. خرید این کمپانی توسط Fame 3D در سال 2019 اصلا این پروژه‌ی شرکت را عوض نکرده است و Fame 3D قول داده است پروژه‌ی اپن سورس را ادامه بدهد.

پرینتر Lulzbot Mini 2 سخت افزار قابل اعتمادی است و به کاربران آپشن هایی از قبیل بستر گرم، تراز خودکار، تصفیه نازل و حتی دسته‌ی حمل ارائه می کند. این پرینتر بسیار منحصر بفرد و کامل می باشد و البته خب با قیمتی که دارد باید هم اینطور باشد.

کمپانی تولید کننده ی این پرینتر همواره عضو فعال جامعه ی اپن سورس بوده است که نه تنها تمام طراحی ها بلکه چند پروژه‌ی معروف در دنیای پرینت سه بعدی مانند Slic3r را در دسترس عمومی قرار داده است.

حقیقتا، Mini 2 کار مورد انتظار از آن را اغلب بهتر از بیشتر پرینترها انجام می دهد. حمایت از این جنبش مهم در تاریخ تکنولوژی بهترین پاداشی است که برای استقبال از آن می شود داد.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 180*160*160
  • ارزش بازار تقریبا 1500$
  • سورس فایل ها: Lulzbot

SeeMeCNC Rostock Max v4

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

یکی از دلایل اصلی جذابیت این پرینتر طراحی دلتای آن است که نسبتا در پرینترهای سه بعدی غیرمرسوم است. تماشای حرکت نوک پرینتر در حال پرینت می تواند خیلی جذاب باشد. دیدن بالا و پایین رفتن هماهنگ سه دسته ی پرینتر در حال پرینت قطعه می تواند جالب باشد.

سری Rockstock Max توسط SeeMeCNC ساخته می شود. این شرکت یک کمپانی آمریکایی مستقر در ایندیانا و در زمینه‌ی پرینترهای دلتای رومیزی همواره پیشرو بوده است.

سختی کالیبره‌ کردن پرینترهای سه بعدی دلتا معروف است ولی در عوض مزایای ملموسی به کاربران ارائه می کنند. حرکت هد سبک Bowden سریع تر و آسان تر از همتای Cartesian خود است که این باعث پرینت سریع و روان تر می شود.

پرینتر Rockstar Max v4 با یک برد Duet Wifi 32 bit ارسال می شود و کنترل لمسی و قابلیت های تراز خودکار را به کاربر ارائه می کند. این پرینتر همچنین اندازه قابل ساخت بزرگتری را ارائه می کند. اندازه قابل ساخت این پرینتر بزرگ تر از ابعادی است که معمولا برای یک پرینتر، بزرگ محسوب می شود.

کمپانی SeeMeCNC یکی از برترین حامیان نرم افزار اسلایسر اپن سورس Slic3r است. به دلیل محبوبیت این دستگاه، این پرینتر سه بعدی اپن سورس اکوسیستم بزرگی از کیت های اپگرید را داراست که همواره نشانه‌ی خوبی برای تشخیص جامعه‌ی فعال است. Rockstock Max v4 در کل انتخاب خوبی است و در عین حال از تمام مزایای اپن سورس بودن برخوردار است.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: Ø290 x 385
  • ارزش بازار: تقریبا 1300$ (مونتاژ شده)
  • سورس فایل ها: GitHub

Ultimaker 3

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

ما می دانیم که Ultimaker پرینترهای سه بعدی را می سازد که براق و زیبا بوده و از مشخصه های به روز برخوردارند. چیزی که خیلی از مردم نمی دانند این است که این کمپانی هلندی طراحی سخت افزار بیشتر پرینترهای سه بعدی خود را در اختیار عموم کاربران می گذارند. Ultimaker اولین پرینتر خود را در سال 2011 با مجوز Creative Commons BY_NC به بازار عرضه کرد. همچنین امکان کپی، بازتوزیع و تغییر طرح آن در هر رسانه یا فرمتی را فراهم کرد.

در مورد Ultimaker 3 باید گفت این پرینتر سه بعدی اپن سورس از هر نظر کارکرد قابل اطمینانی دارد و پرینت های کیفیت بالایی را ارائه می کند. شما همان سیستم Bowden و کیفیت بالای پرینتی که شرکت به آن معروف است را با قابلیت های اکستروژن دوتایی دریافت می کنید.

فایل های سخت افزار Ultimaker یک سال پس از عرضه این پرینتر در 2017 منتشر شدند. Ultimaker همچنین در پروژه‌ی اپن سورس سهم بسازایی داشته است چرا که این شرکت مسئول یکی از محبوب ترین اسلایسر هایی است که در بازار موجود اند: Cura

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 200×215×215
  • ارزش بازار: تقریبا 3500$
  • سورس فایل ها: GitHub

Creality CR_10

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

پرینتر Creality CR10 که پرینتر دیگری از شرکت Creality است، در زمان عرضه، بازخورد های مثبت بسیاری دریافت کرد. بسیاری از کاربران توانایی این پرینتر برای ارائه ی پرینت های بی عیب روی بستر بزرگ داغ با هزینه ی مقرون به صرفه را تحسین کردند. احتمالا به همین دلیل است که چند تولید کننده استایل خاص CR10 را بازتولید می کنند.

پرینتر CR_10 اجازه می دهد پرینت سه بعدی مدل های بزرگ را به صورت نسبتا سریع انجام دهید. اکسترودر Bowden این پرینتر که روی یک ریل آلومینیومی حرکت می کند سر پرینت سریعی را در اختیار کاربران می گذارد. از آنجا که این پرینتر از Ender 3 کوچک تر است، مونتاژ آن راحت تر است و تعداد زیادی از تغییرات قابل پرینت برای هر سلیقه در دسترس کاربر است.

با وجود اینکه این پرینتر ویژگی های خیلی منحصر بفردی نسبت به پرینتر های قبلی ندارد و تقریبا شبیه به آنهاست اما پرینت های بزرگ، خوب و مقرون به صرفه ای ارائه می کند.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 200×215×215
  • ارزش بازار: تقریبا 380$
  • سورس فایل ها: GitHub

BCN3D Sigmax R19

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

پرینتر Sigmax R19 که در اواخر سال 2017 عرضه شد، جدیدترین محصول عرضه شده توسط BCN3D به بازاری است که اصطلاحا به آن “محیط پرینت سه بعدی FDM حرفه ای” می گویند. BCN3D متعلق به سازمانی غیر انتفاعی در اسپانیا به نام Fundacio CIM است که از سال 1990 به بررسی پرینت سه بعدی پرداخته است. پروژه RepRapBCN در سال 2011 شروع شد تا نهایتا اولین طراحی پرینتر با اکسترودر دوتایی به نام +BCN3D را عرضه کند. با اینکه این پروژه به اندازه ای که انتظار میرفت موفق نبوده است اما راه را برای پرینتر سه بعدی شرکت BCN3D هموار کرد. نام این پرینتر Stigmax است.

این پرینتر فراتر از پرینترهایی است که در اینجا لیست کرده ایم. در صحبت از برتری این پرینتر می توان برای شروع به فریم آلومینیومی قوی و اندازه قابل ساخت بزرگ آن اشاره کرد.

تمام این ویژگی ها بخشی از تلاش شرکت برای تولید پرینتری سه بعدی برای کاربران حرفه ای است. و آنها از به اشتراک گذاشتن طرح های خود خجالت نمی کشند. درکنار تمام فایل های نرم افزار و سخت افزار، BCN3D جزئیات بیشتری درمورد فرایند طراحی پرینتر ارائه کرده است مثلا جزئیاتی مانند توضیح اینکه چرا یک قطعه یا مکانیسم خاصی به جای قطعات دیگر برای پرینتر انتخاب شده است.

اگر از کارکرد اکسترودر دوتایی پیشرفته می توانید استفاده‌ی کامل بکنید، شما حتما از Sigmax لذت خواهید برد. به عنوان یک پرینتر کار، مطمئن باشید که سازند

مطمئن یاشید سازندگان آن تلاش و فکر زیادی برای قابل اعتماد ساختن این پرینتر صرف کرده اند.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 210×297×420
  • ارزش بازار تقریبا: 6,650$
  • سورس فایل ها: GitHub

LulzBotTAZ Workhorse

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

کسانی که به دنبال پرینتری با ابعاد بزرگ و بادوام می گردند و در عین حال می خواهند این پرینتر همان کیفیت عالی و قابل اعتماد بودن پرینتر LulzBot Mini2 را داشته باشد می توانند از پرینتر Workhorse استفاده کنید.

سری TAZ برترین محصول تولیدی شرکت LulzBot هستند و پرینتر Workhorse درواقع دنباله ی پرینتر TAZ 6 است. همانطور که از اسم پرینتر معلوم است(توضیح در پایان متن)، این پرینتر برای کارهای سخت و استفاده ی هر روزه طراحی شده است. فریم تقویت شده، این پرینتر را تبدیل به پرینتری با دوام کرده و در عین حال حرکات دقیق پرینتر را ممکن می کند. این پرینتر از جدیدترین نسل هدهای LulzBot استفاده می کند که شامل نازل استیل سفت شده است و گفته می شود که با طیف گسترده ای از مواد می تواند کار کند.

پرینتر Workhorse پرینتری قابل اعتماد، بادوام و اپن سورس است و کاربرد آن آسان است.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 285×280×280
  • ارزش بازار: تقریبا 2,950$
  • سورس فایل ها: Lulzbot

Prusa SL1

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

پرینتر Original Prusa SL1 اولین پرینتر سه بعدی SLA است که شرکت Czech عرضه کرده است. به جای شروع ساخت این پرینتر از ابتدا، این کمپانی شرکت دیگری به نام Futur3D را خریداری کرد که این شرکت چند سالی با تکنولوژی SLA کار کرده است. بنابرین شرکت Czech بجای شروع از صفر پروژه ی ناتمام شرکت Futur3D را ادامه می دهد.

طبق گفته ی موسس Prussa پرینتر SL1 به جای رقابت با پرینترهای معروف دیگر بازار قرار بود “MK3 دنیای پرینت‌ رزین” شود. این شرکت در پرینتر SL1 بیشتر روی کیفیت پرینت و کاربرد آسان پرینتر متمرکز شده است.

پرینتر SL1 از صفحه‌ی ال سی دی 2K به اندازه 5.5 اینچ برخوردار است. همچنین این پرینتر رزولوشن XY تقریبا 0.047 میلی متر و پرینت های بسیار دقیقی به شما ارائه می کند.

می توانید این پرینتر را بصورت مونتاژ نشده خریده و خودتان مونتاژ کنید که این کار تقریبا 10 ساعت زمان خواهد برد. راهنمای کامل مونتاژ در زمان خرید پرینتر به کاربر ارائه‌ می شود تا کاربر به راحتی این کار را انجام دهد. افزون بر این، تمامی فایل های اپن سورس در وب سایت رسمی این شرکت و در GitHub موجود هستند.

  • تکنولوژی: SLA
  • اندازه قابل ساخت: 150×68×120
  • ارزش بازار: تقریبا 1400$ (مونتاژ نشده)، تقریبا 1700$ (مونتاژ شده)
  • سورس فایل ها: Prusa Research و GitHub

BigFDM

10 پرینتر سه بعدی اپن سورس برتر

شاید درست باشد که بگوییم BigFDM یک پرینتر سه بعدی با فرمت بسیار بزرگ است. اندازه قابل ساخت آن (800×800×900) این پرینتر را به یکی از بزرگترین پرینتر های موجود در بازار تبدیل می کند. این پرینتر در یک FabLab در دوبی توسط Daniele Ingrassia و Hashim Al Sakkaf و در هماهنگی با فلسفه ی اپن سورس ساخته شده است.

پرینتر BigFDM از قطعات معروف موجود در دنیای پرینت سه بعدی DIY مانند استپ موتورهای NEMA، تسمه تایم های GT2 و پروفایل های T-slot استفاده می کند. چون فعلا هیچ کمپانی پشت این پروژه نیست، کسی که از این پرینتر استفاده می کند مجبور است مواد خود را برای این پرینتر تهیه کند. ابزار های لازم برای ساخت چنین پرینتری مانند برش لیزری و ماشین های چوب CNC معمولا در فب لب های محلی در دسترس اند.

بحث این پرینتر از پرینترهای این لیست جداست و از آنها بخاطر سایز و سختی مونتاژ کردنش متمایز است. ولی مانند پرینترهای دیگر، اپن سورس است. همه فایل، شماتیک ها، و برنامه ها در سایت GitHub در دسترس کاربران هستند.

  • تکنولوژی: FDM
  • اندازه قابل ساخت: 900*800*800
  • ارزش بازار: تقریبا 3000$
  • سورس فایل ها: GitHub

توضیحات

DIY: این کلمه مخفف عبارت Do it yourself است. معنای تحت اللفظی آن “آن را خودت انجام بده” است و معادل فارسی برای آن در زبان فارسی موجود نیست. کارهایی که خودتان می توانید انجام بدهید و نیازی ندارید که به فرد دیگری برای انجام آن مراجعه کنید. برای مثال کافی است در یوتیوب بنویسید DIY men haircut تا هزاران ویدیو آموزش کوتاه کردن موی مردان را یاد گرفته و از این به بعد خودتان این کار را انجام دهید.

Workhorse: کلمه‌ی Workhorse که نام این‌ پرینتر است به معنای اسب بارکش یا انسان زحمتکش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *