فیلامنت HIPS

فیلامنت HIPS مخفف (High Impact Polystyrene) مواد اولیه پرینترهای سه بعدی FDM است که از مشخصات بارز آن می‌توان به قابلیت جداسازی آسان آن اشاره کرد. این فیلامنت بیشتر در ساپورت گذاری پرینت سه بعدی استفاده می‌شود. فیلامنت HIPS به راحتی توسط لیمونین حل می‌شود و با آن می‌توان پرینت‌هایی که به ساپورت نیاز دارند را به خوبی و با کیفیت بسیار بالا پرینت کرد. HIPS برای حذف شدن نیاز به هیچ نوع برش‌کاری، کندن، سمباده زدن و روشهای دستی دیگر برای از بین بردن ساپورت ندارد و این امر باعث می‌شود هیچ آسیب جانبی به قطعه وارد نشود.

فیلامنت HIPS
یک رول یک کیلوگرمی فیلامنت HIPS

فیلامنت HIPS بسیار شبیه به فیلامنت ABS است ولی با این تفاوت که HIPS به راحتی در لیمونین حل می‌شود. این به این معنی است که شما می‌توانید از HIPS به منظور ساپورت گذاری قطعات پرینت خود استفاده کنید و بعد از چاپ به راحتی آن را در حلالی به اسم لیمونین قرار دهید. با این کار ساپورت‌های قطعه در لیمونین حل می‌شود ولی لیمونین به خود قطعه هیچ آسیبی نمی‌زند. این کار باعث افزایش چشمگیر کیفیت قطعاتی می‌شود که به ساپورت‌های زیاد و پیچیده‌ای نیاز دارند.

فیلامنت HIPS
در این عکس از سمت چپ به راست شما شاهد الف-قطعه پرینت شده و ساپورت با فیلامنت HIPS ب-نصف ساپورت ها حل شده در لیمونین و ج-تمام ساپورت‌ها حل شده در لیمونین (مانده: خود قطعه مورد نظر برای پرینت که پیچیدگیِ زیادی دارد).

بهتر است فیلامنت HIPS را به همراه فیلامنت ABS به کار برد به این معنی که قطعه اصلی مورد نظر پرینت از جنس ABS انتخاب شود و ساپورت‌ها از HIPS زیرا این دو مواد ضریب سختی و قدرت تقریبا یکسانی دارند و رفتارهایشان شبیه به هم است. به نظر می‌رسد HIPS و ABS مکمل یکدیگرند زیرا آنها در دمای یکسانی پرینت می‌شوند و این خود باعث می‌شود پرینت‌ها بهتر از آب در بیاید.

فیلامنت HIPS
ساختار پیچیده پرینت شده توسط فیلامنت HIPS و ABS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *