بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY

پرینترهای CoreXY از پرینترهای سه بعدی منحصربفرد و پرکاربرد بازار محسوب می شوند به همین خاطر این پرینترها جایگزین جالبی برای کاربران حرفه ای و یا علاقمندان آماتور هستند.

برخلاف پرینترهای سه بعدی دیگر، پرینت هدهای پرینترهای CoreXY از سیستم حرکتی تسمه ای استفاده و معمولا فقط روی محورهای X و Y حرکت می کنند. این مزیت بعلاوه‌ی این نکته که استپر موتورها به فریم پرینتر متصل اند و این پرینت هدها را سبک تر می کند، به پرینترهای CoreXY این امکان را می دهد که سریعتر حرکت کرده و سریعتر پرینت کنند و در عین حال پرینت های پایدار و دقیقی را ارائه کنند.

تا اینجا که موردی نیست. اما خب بهترین این نوع پرینترها کدام هستند؟ بعد از یک دوره‌ی بررسی جدی و سبک و سنگین کردن موارد موجود ما لیستی از بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY را طراحی کردیم.

همچنین یک بخش مختصر برای بررسی اجمالی کل مطلب را در پایان این متن آورده ایم که در آنجا به مزایا و معایب پرینترهای CoreXY و مواردی که باید هنگام خرید به آنها نظر داشته باشید اشاره می کنیم.

محبوبیت پرینترهای سه بعدی CoreXY بین کاربران بیشتر و بیشتر می شود. انواع گوناگونی از این پرینترهای در بازار وجود دارند از پرینترهای ساده و ارزان برای آماتورها گرفته تا پرینترهای بسیار حرفه ای و پر امکانات.

دقت داشته باشید که برخی از پرینترهای لیست پایین به صورت قطعه های جدا از هم به مشتری ارسال می شوند و نیاز به مونتاژ خواهند داشت. سفت بودن تسمه های این پرینتر و نصب درست قطعات آن در مونتاژ از اهمیت بالایی برای پرینت موفق برخوردارند و به همین خاطر ما پیشنهاد می کنیم که در صورتی به دنبال این پرینترها بروید که پیشاپیش تجربه‌ی کار با پرینترهای سه بعدی را داشته باشید چون در غیر این صورت استفاده از آنها مشکل ساز خواهد بود.

مقدمه چینی کافی است. بگذارید به مواردی که به نظر ما بهترین پرینتهای سه بعدی CoreXY هستند اشاره کنیم.

Two Trees Sapphire

پرینتر Two Trees Sapphire Pro از پرینترهای سه بعدی CoreXY محبوب کاربران است و همچنین از اسم و رسم جدی و قوی و قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار است.

در کل این پرینتر ماشینی خوش ساخت است که از ریل خطی دقیق برای محور های X و Y استفاده کرده است (چیزی که معمولا فقط در پرینترهای حرفه ای دیده می شود) تا حرکت روان و کاهش سایش در اثر زمان را تضمین کند. همچنین این پرینتر امکاناتی از قبیل اکسترودر دو نازله و Bowden و پروب تراز خودکار بستر را ارائه می کند. اکسترودر این پرینتر در ریختن فیلامنت به صورت مداوم حتی با فیلامنت های مشکل سازی مانند TPU را به نحو احسن انجام می دهد.

امکانات تراز خودکار بستر پرینت با یک سنسور کوچک انجام می شود. پرینتر بستر پرینت را بررسی می کند سپس یک شبکه‌ی داده را درست می کند و نرم افزار، ناسازگاری ها را اصلاح می کند. از موارد دیگری که در این پرینتر به آنها باید اشاره کرد برد کنترل Makerbase MKS 32-bit Robin Nano و همچنین درایورهای استپر موتور TCM2208 برای محورهای X و Y هستند.

در مرحله‌ی تست ما نصب این پرینتر را تقریبا آسان ارزیابی کردیم و هرچند که در ابتدا شاید کمی دردسر ساز به نظر بیاید اما زمانی که پرینتر به کار افتاد پرینت هایی عالی ارائه می کند. همچنین این پرینتر جامعه‌ی کاربران خوبی دارد بنابرین آپگریدها و مدهای گوناگونی برای این پرینتر پیدا خواهید کرد.

قیمت این پرینتر تقریبا 300 دلار است که در مقابل این همه امکانات قیمت خوبی است. اگر می خواهید تجربه‌ی کار با پرینترهای CoreXY را با هزینه‌ی کمی داشته باشید Two Trees Sapphire بهترین انتخاب است.

Tronxy X5SA

پرینتر Tronxy X5SA در مقابل ویژگی هایی از جمله حجم بزرگ پرینت 400*330*330 میلی متر و پروب تراز خودکار بستر، قیمتی حیرت انگیز (350 دلار) دارد. پروب این پرینتر در سراسر بستر ساخت 16 نقطه‌ی مدل سه بعدی را بررسی می کند و به شما تفاوت ها در سطح را نشان می دهد و همچنین نشان می دهد که در کدام بخش ها تراز خودکار را باید تنظیم کنید. در اصل تراز این پرینتر اتوماتیک است اما شما هم باید تنظیم کنید اما به هر حال در این حد هم ویژگی بسیار ضروری است.

خود بستر پرینت بزرگ بهرمند از 24V است و و زودتر گرم می شود. این پرینت سطح پرینتی مانند سطح پرینت پرینتر Buildtak را ارائه می کند. متاسفانه، بستر پرینت انعطاف پذیر نیست و به پرینت می چسبد و شدت چسبیدگی در حدی است که فشار زیاد برای جدا کردن پرینت نیاز است.

در کل برای سفارشی سازی، این پرینتر گزینه‌ی خوبی است. اما این پرینتر CoreXY نیازمند کمی تنظیم و تعمیر است. برای استفاده‌ی حداکثری از پتانسیل این پرینتر باید کمی تغییرات بعد از خرید را خودتان اعمال کنید مثل صفحه‌ی ساخت را شیشه ای کنید. برای یک مبتدی این کارها سخت است اما زمانی که کار انجام شد پرینتر به خوبی کار می کند.

برای کسانی که نیازمند حجم پرینت بزرگتری هستند، پرینتر Tronxy X5SA-500 Pro با حجم ساخت فوق العاده ی خود_ 600*500*500 میلی متر می تواند جایگزین خوبی باشد.

Creativity 3D Elf

بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY

پرینتر Creativity 3D Elf یکی دیگر از پرینترهای CoreXY است که قیمت مقرون به صرفه ای دارد و همچنین بهرمند از حجم ساخت 350*300*300 میلی متری است. مثل پرینتر Tronxy X5SA، این پرینتر هم بصورت قطعات جداگانه ارسال خواهد شد و شما خودتان باید آن را مونتاژ کنید.

چگونگی اتصال اکسترودر نوع direct و هات اند(hotend) با کابل VGA برای ما بسیار جالب بود. این به صورت جزئی مونتاژ پرینتر را آسان می کند و پرینتر را از لحاظ ظاهری مرتب تر نشان می دهد.

با داشتن برد اصلی 32 بیتی و درایورهای استپر بی سر و صدای TMC2208 پرینتر Elf برای کارکردی آرام و روان آماده است و همچنین امکان مدها و آپگریدهایی چون سنسور تراز کننده‌ی BL-Touch را فراهم می کند. صفحه‌ی لمسی رنگی 3.5 اینچی اجازه می دهد که پرینتر را به راحتی کنترل کنید و همچنین این پرینتر عملکرد خاموش کردن خودکار را نیز دارد.

با بستر گرم شده‌ی 24V و هات اند، این پرینتر تقریبا سریع گرم می شود. بستر این پرینتر متشکل از صفحه‌ی آهن ربایی قابل حذف است که چسبندگی مناسب را بدون استفاده‌ی بسیار از چسب فراهم می کند.

در کل Creativity Elf پرینتری قوی و جدی است. این پرینتر هر آنچه که یک پرینتر سه بعدی خوب باید داشته باشد را دارد اما مثل تمام پرینترها و تمام تکنولوژی های ماشینی برای رساندن عملکرد پرینتر به حداکثر شاید به تنظیم در اینجا و آنجای پرینتر نیاز داشته باشید.

Creality Ender 6

بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY

پرینتر Creality Ender 6 پرینتر سه بعدی CoreXY با محفظه‌ی نیمه بسته است و از حجم ساخت 400*250*250 میلی متری بهرمند است.
پنل های شفاف اکریلیک ظاهر جذاب و همچنین حفاظت در مقابل انگشتان کنجکاو افراد را برای این پرینتر به ارمغان می آورند. اگر قصدتان کار مداوم با فیلامنت های حساس به دما است، می توانید یک کاور اضافی برای بستن محفظه به صورت کلی و در نتیجه ثابت کردن دمای پرینت خریداری کنید.

درون باکس اکریلیک، بستر سر گیردار در سراسر لید اسکرو و ریل های راهنما در محور X به پایین و بالا حرکت می کند. بستر آن با شیشه‌ی Carborundum پوشانده شده است که ورژن تولیدی خود Creality از Anycubic Ultrabase محبوب است که باعث فراهم کردن چسبندگی مناسب برای پرینت ها و همچنین پرینت صاف و روان است.

پرینتر Ender 6 با تاچ اسکرین رنگی بزرگ به اندازه ی 4.3 اینچ و با درایورهای استپر بی سر و صدای TMC2208 که احتمالا پروب تراز بستر در آن کار گذاشته شده به بازار عرضه شده است. مزیت دیگری که این پرینتر بهرمند از آن است جامعه‌ی کاربران گسترده‌ی Creality است که مدها و آپگریدهایی را ارائه می کند که به شما این امکان را می دهند که این پرینتر قوی را قویتر کنید.

این پرینتر نیازمند مونتاژ است اما با دستورالعمل های دقیق ارائه شده و ویدیوهای راهنمای آنلاین می توانید این کار را در کمتر از یک ساعت انجام دهید.

Voron 2.4

پروژه‌ی Voron در سال 2015 آغاز شد و از آن زمان تیم سازنده تلاش فوق العاده ای در طراحی ظاهر حرفه ای و عملکرد قوی این پرینتر کرده اند.

پرینتر Voron 2.4 بروزترین ورژن این پرینتر سه بعدی اپن سورس CoreXY است. تنها جنبه زیبایی شناسانه‌ی این پرینتر نیست که آن را منحصر بفرد می کند بلکه این پرینتر از جهات بسیاری بی مانند است.

به عنوان مثال دم دستی، این پرینتر از معدود پرینترهایی است که به جای استفاده از لید اسکروی محور Z که معمولا در پربنترها بکار برده می شود، در هر سه محور تسمه و ریل بکار می برد. بعلاوه این که بستر پرینت آن متحرک نیست که در نتیجه باعث کاهش تحرک و لرزش می شود.

به منظور مونتاژ این پرینتر شما باید قطعات آن را پیدا کنید و بعضی را هم حتی خودتان پرینت کنید. بنابرین به پرینتر سه بعدی دیگری هم در فرایند مونتاژ این پرینتر نیاز خواهید داشت. خوشبختانه راهنما و دستورالعمل های Voron در تسهیل فرایند مونتاژ فراتر از انتظار کاربران است و جامعه‌ی کاربران فعال این پروژه هم در نوبه‌ی خود به فرد آماتوری که از این پرینتر می خواهد استفاده کند می تواند مفید واقع شود.

این پرینتر در سه سایز مختلف موجود می باشد:
  • 250*250*250 میلی متر
  • 300*300*300 میلی متر
  • 350*350*350 میلی متر

این پرینتر تقریبا همه چیز دارد که شامل: برد اصلی BBT Octopus که 32 بیتی با درایورهای استپر بی سر و صدا، کنترل Raspberry Pi برای اجرای Octoprint و اتصال Wi-Fi و محفظه‌ی گرم شده با فیلتر HEPA می شود.

اما امکاناتی از این قبیل هزینه‌ی بالایی هم به دنبال دارد. پرینتر The Voron 2.4 تقریبا برای مونتاژ هزینه ای به مقدار 1000 دلار به شما تحمیل می کند و خب هزینه‌ی دقیق مونتاژ بستگی به سایز پرینتر شما دارد. بسته به اینکه سایز پرینتر شما کدام یک از 3 مورد بالا باشد هزینه‌ی مونتاژ به صورت جزئی تغییر خواهد کرد.

Creality CR-30

بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY

پرینتر CR-30 که با نام 3DPrintMill هم شناخته می شود از قرار معلوم با همکاری Naomi Wu که سفیر برند Creality و همچنین از دیزاینرهای معروف است، ساخته شده است و از خارق العاده ترین پرینترها محسوب می شود. همان طور که از ظاهر پرینتر هم معلوم است این پرینتر یک پرینتر اپن سورس کاملا متفاوت از تمامی پرینترهای این لیست است.

این طراحی مشخص چند ویژگی محبوب در پرینترهای سه بعدی را به ارمغان می آورد. پرینت مداوم یکی از آنهاست و با پرینت هد 45 درجه آن، این پرینتر توانایی پرینت اورهنگ های بدون ساپورت را دارد. حجم پرینت 170*200 میلی متر همراه با تسمه Z، به این پرینتر امکان تولید مدام یا پرینت بسیار طولانی را می دهد مخصوصا اگر این پرینتر را به تسمه‌ی نقاله ی رولی مجهز کنید.

تسمه گرم بستر پرینت از Nylon درست شده است و چسبندگی کافی را فراهم می کند. همچنین این پرینتر با بستر تراز شده تحویل مشتری داده می شود.

شرکت Creality می گوید پرینتر CR-30 دارای مادر برد بسیار بی سر و صدا و چیپست کم صدا است اما به جزئیات اشاره نکرده است. ما احتمال می دهیم این پرینتر از یکی از بردهای جدید 4.2x سی و دو بیتی شرکت Creality استفاده کند، احتمالا بردی با درایورهای استپر موتور TMC2208.
پرینتر 3DPrintMill پتانسیل یک پرینتر تولیدی تمام عیار و هچنین تاثیرگذاری بر کسب و کارهای کوچک را دارد.

Vivedino Troodon

بهترین پرینترهای سه بعدی CoreXY

پربنتر Vivedino Troodon مبتنی بر طراحی پرینتر سه بعدی اپن سورس Voron CoreXY است و در دو نوع ارائه می شود:

  • نوع کوچک با حجم 400*300*300میلی متر
  • نوع بزرگ با حجم 500*400*400 میلی متر

از ویژگی های استانداردی که تجربه پرینت را بریتان آسان می کنند و این پرینتر از آنها بهرمند است می توان به این مواد اشاره کرد: برد 32bit با قابلیت وایرلس، درایورهای استپر موتور ساکت، ریل های خطی، اکسترودر دنده دوگانه، پروب تراز خودکار، عملکرد تراز خودکار گانتری. مثل پرینتر Voron این پرینتر هم بجای لیداسکرو برای محور Z از تسمه هایی استفاده می کند که باعث از بین رفتن مشکل لقی و تاب خوردگی می شود.

هات اند و بستر گرم شده دماهای بیشتر از معمول را می توانند تحمل کنند(هات اند: 275 سانتی گراد و بستر گرم شده: 150 سانتی گراد) و در ترکیب با محفظه بسته پرینتر باید برای کار با مواد حساس به دما به صورت مداوم آماده باشید. بعلاوه ی Troodon فیلتر HEPA تعبیه شده دارد که بوهای مزاحم (و حتی مضر) مثل ABS را کاهش می دهد.

از لحاظ راحتی Vivedino Troodon احتمالا بالاترین جایگاه را در لیست دارد. این پرینتر به صورت مونتاژ شده به دست مشتری می رسد و نیازی به اعمال تغییرات بعدی برای پرینت خوب نیست.

مرور

در پایین ما یک مرور مختصری درمورد مزایا و معایب پرینترهای سه بعدی CoreXY خواهیم داشت و بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید که به سمت این طراحی بروید یا به سمت طراحی های محبوب تر بازار بروید.

پرینترهای سه بعدی CoreXY زیر شاخه ای از پرینترهای سه بعدی دکارتی هستند. اسم این پرینترها از آرایش مکانیکی آنها گرفته شده است که در آن پرینت هد با یک سیستم حرکتی تسمه ای تنها در محورهای X و Y حرکت می کند و در عین حال بستر پرینت در طول محور عمودی Z حرکت می کند.

به طور مشخص، پرینت هد با بکارگیری دو تسمه تایم طولانی حرکت می کند که هر کدام به استپر موتوری وصل هستند. بنابرین بسته به اینکه هر موتور در چه جهتی می چرخد، پرینت هد در جهات مختلفی خواهد چرخید یا اگر یک استپر موتور فعال باشد بطور مورب خواهد چرخید.

این طراحی مزایای قابل توجهی دارد که مشخصا می توان به سرعت و دقت بیشتر اشاره کرد. بدین صورت که استپرموتور ها روی فریم پرینتر ساکن هستند و این وزن و اینرسی قطعات متحرک را کاهش می دهد و امکان سریعتر حرکت کردن پرینت هد را فراهم می کند. هرچند، از معایب آن این است که سیستم تسمه ای بیشتر در معرض سایش و پارگی است و اگر بطور صحیح همتراز نشود منتج به پرینت های خراب خواهد شد.

مزایا

  1. سرعت: سرعت بالاتری از پرینترهای FDM در این پرینتر ممکن است(بدون کاهش در کیفیت)
  2. فضای مفید: نسبت حجم فضای ساخت به سایز کل پرینتر بالا است بدون بیرون زدگی قطعات پرینتر
  3. پایداری: گانتری محرک سبک وزن است و فریم محصور استحکام بیشتری فراهم می کند
  4. دقت بالا: قطعات متحرک کمتر یعنی لرزش کمتر و در نتیجه افزایش دقت پرینت

معایب

  • تعمیرات: هر دو تسمه به سفت شدن دقیق نیازمندند
  • نصب پیچیده: مونتاژ پرینترهای سه بعدی CoreXY به تجربه ی پیشین نیاز دارد و برای آماتورها کار بسیار پیچیده ای است
  • انرژی: موتورها جریان برق بیشتری مصرف می کنند و نیازمند تنظیم مناسب هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *