انقلاب پرینت سه بعدی

تغییر فرایند تولید از شیوه‌ی سنتی به پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی صنعتی در نقطه‌ی اوج خود و در آستانه‌ی تبدیل شدن به سیستم تولید همگانی است. خیلی از مدیران و مهندسان این تغییر را درک نمی‌کنند ولی این تکنولوژی از تولید نمونه‌های اولیه، شکل دهی سریع، تولید زیورآلات و اسباب بازی‌های ساده فراتر رفته است. در واقع الان پرینت سه بعدی کالاهای بادوام و امنی را برای فروش به مشتریان در حجم‌های معمولی و انبوه تولید می‌کند.

این انقلاب تکنولوژیکی در تحقیق سال ۲۰۱۴ که درمورد ۱۰۰ شرکت تولیدی بود، آشکارتر شد. در زمان انجام این تحقیق، ۱۱ درصد شرکت‌ها پیشاپیش نحوه‌ی تولید خود را به پرینت سه بعدی انبوه قطعات و کالاها تغییر داده بودند. طبق گفته‌ی تحلیل‌گران، یک تکنولوژی خاص زمانی که به کارگیری آن در بازار به ۲۰ درصد برسد جریان متداول بازار محسوب می شود.

از جمله شرکت‌هایی که از پرینت سه بعدی برای افزایش تولید خود بهره می‌برند می‌توان به این شرکت‌ها اشاره کرد: GE(موتور جت، لوازم پزشکی و خانگی)، Lockheed Martin and Boeing(هوافضا، دفاع)، Aurora Flight Sciences(تولید وسایل نقلیه‌ی هوایی بدون سرنشین)، Invisalign(تولید دستگاه‌های دندانپزشکی)، Google(وسایل الکترونیکی) و Dutch company LUXeXcel(ساخت لنزهایی برای دیود‌های حذف نور یا ال ای دی). در پی این پیشرفت‌ها، اخیرا یکی از سایت‌های معتبر اعلام کرد که پرینت سه بعدی آماده است تا از تکنولوژی منحصر به شرکت‌های خاص به جایگزین فرایند تولید سنتی در بسیاری از شرکت‌ها بدل شود. در سال ۲۰۱۴، حجم فروش پرینتر‌های سه بعدی صنعتی در آمریکا توانست به یک سوم حجم فروش ربات‌ها و تجهیزات تولید سنتی برسد. برخی پیش پینی می‌کنند که این عدد تا سال ۲۰۲۰ به 42 درصد برسد.

پرینت سه بعدی رزین دست
پرینت سه بعدی رزین دست

با گسترش دامنه‌ی کالاهای قابل پرینت با دستگاه‌های سه بعدی، شرکت‌های بیشتری از این تکنولوژی بهره خواهند برد. از موارد قابل پرینت علاوه بر پلاستیک‌های معمولی و رزین‌های حساس به نور، می‌توان به سرامیک، سیمان، شیشه، فلزهای متعدد و فلز آلیاژ و ترکیب‌های ترموپلاستیک آغشته به نانوتیوب و فیبر اشاره کرد. وضعیت اقتصادی بهتر حاصل از به کارگیری پرینتر‌های سه بعدی نهایتا شرکت‌های عقب‌مانده را به استفاده از آنها قانع خواهد کرد.  اگرچه هزینه‌های مستقیم تولید کالا با این شیوه اغلب زیاد است، اما انعطاف پذیری دستگاه‌های سه بعدی باعث می‌شود که هزینه‌های کل به صورت اساسی کاهش یابند.

تمامی موارد بالا نشان دهنده‌ی انقلاب تکنولوژیکی در زمینه‌ی تولید هستند و با گذشت زمان پرینترهای سه بعدی بیشتر از گذشته جایگزین دستگاه‌های تولید سنتی می‌شوند. در این شرایط  مدیران شرکت‌ها باید به سه سوال استراتژیک پاسخ دهند چرا که آینده‌ی کسب و کارشان مستقیما در ارتباط با پاسخ هایشان به این سوال‌ها خواهد بود:

در مرحله ی اول، فروشندگان کالاهای فیزیکی(قابل لمس) باید از خودشان بپرسند که چگونه خود یا رقبایشان می‌توانند کالای تولیدی را ارتقا دهند. تولید یک شی با پرینت سه بعدی، نه تنها قابلیت سفارشی سازی کالا بلکه قابلیت طراحی‌های پیچیده‌ تر را مهیا می‌کند. در واقع هدف از این سوال کشف راه‌های به روز کردن و مشتری پسندتر کردن کالاها است. زمانی که بفهمید چه راه هایی پیش روی شماست، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قابلیت‌های جدید پرینترهای سه بعدی به درد شما می خورد یا نه؟

در مرحله‌ی دوم، شرکت‌ها باید عملیات خود را دوباره ارزیابی کنند. همچنانکه پرینتر‌های سه بعدی قابلیت‌های نامحدودی درمورد چگونگی، زمان و مکان کالاهای ساخته شده عرضه می‌کنند، مدیران باید از خود بپرسند چه شبکه‌ی ذنجیره تامین کالاها و چه ترکیبی از فرایندهای تولید جدید و قدیم بهینه تر خواهد بود؟

در مرحله‌ی سوم، مدیران باید به نتایج استراتژیک حاصل از تشکیل اکوسیستم‌های تجاری در حول اصول تکنولوژی پرینت سه بعدی، فکر کنند. درمورد اینکه بخش‌های تولید بزرگ امکان خرد خرد شدن و تبدیل به چندها بخش کوچک را دارند بسیار تاکید شده است و بحث‌های زیادی در این مورد شکل گرفته است. ولی این دید باعث کم رنگ تر شدن یک پیشرفت حتمی و مهمتر می‌شود: برای ترکیب و منجسم کردن فعایلت‌ها میان طراحان، تولید کنندگان و حمل کنندگان کالاها، پلتفرم‌های دیجیتال باید ایجاد شوند.

این سوالات باعث افزایش اساسی در تفکر استراتژیکی می‌شوند. ولی سوال دیگری که وجود دارد این است که این اتفاق چقدر سریع اتفاق خواهد افتاد؟ برای یک کسب و کار  شاید این اتفاق به اینگونه رخ دهد: صنعت سمعک سازی آمریکا در کمتر از ۵۰۰ روز نحوه‌ی تولید خود را به طور ۱۰۰ درصدی از تولید صنعتی به تولید پرینت سه بعدی تغییر داد و حتی یک شرکت از آنهایی که به استفاده از تولید سنتی ادامه دادند، نتوانستند در بازار دوام بیاورند. مدیران باید تصمیم خود را در این مورد بگیرند آیا باید صبر کنند تا این تکنولوژی به نهایت بلوغ خود برسد یا اینکه صبر کردن ریسک بزرگی است؟ تصمیم هر مدیر متفاوت خواهد بود ولی مهمترین چیزی که میتوان گفت این است که زمان، زمان تفکر استراتژیک است. عکس پایین یک جفت سمعک پرینت شده را نشان می‌دهد:

انقلاب پرینت سه بعدی
انقلاب پرینت سه بعدی

مزایای پرینت سه بعدی

تصور اینکه این تکنولوژی به صورت انبوه جایگزین فرایند تولید سنتی و استاندارد خواهد شد سخت است.  برای مثال پرس‌های قالبگیری سنتی می‌توانند در هر ساعت هزاران وسیله تولید کنند در حالی که سرعت تولید لایه به لایه‌ی پرینت سه بعدی خیلی کند است. اما پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر درحال تغییر چشمگیر این وضعیت است و در آینده‌ی نزدیک مشکل سرعت تولید پرینترها هم حل خواهد شد.

شاید بعضی‌ها فراموش کنند که چرا دستگاه‌های سنتی سرعت تولیدشان خیلی زیاد است. این دستگاه‌ها به این دلیل می‌توانند هر ساعت هزاران وسیله تولید کنند که قبلا سرمایه گذاری‌های عظیمی در آنها شده است و کم کم پیچیده تر و کارآمدتر شده‌ اند.

شیوه‌ی تولید پرینت سه بعدی فعلا به هیچ وجه بازده اقتصادی شیوه‌ی تولید سنتی را ندارد. هرچند، نقطه‌ی ضعف شیوه‌ی تولید سنتی که همان عدم انعطافپذیری است را نیز ندارد. چون در پرینت سه بعدی تولید هر وسیله مستقل از کالاهای دیگر است، به راحتی می‌توان کالای تولیدی را بصورت سفارشی مطابق نیازهای مشتری تولید کرد و همچنین می‌توان تولید را همواره منطبق با مد روز پیش برد. برای مثال عکس پایین عینکی را نشان می‌دهد که چارچوب آن سفارشی است و سه بعدی پرینت شده است:

انقلاب پرینت سه بعدی
انقلاب پرینت سه بعدی

همچنین نصب سیستم تولید پرینت سه بعدی هم بر خلاف نصب سیستم سنتی ساده تر خواهد بود چرا که در چند مرحله می‌توان این کار را انجام داد. پرینت سه بعدی بسیار ارزشمند است چرا که می‌توان به راحتی کالاهای مشخص مورد نیاز مانند نمونه‌ها و قطعات تعویضی را تولید کرد. ولی پرینت سه بعدی حتی در تولید انبوه عقلانی تر است. خریداران می توانند از میان ترکیبات شکل، سایز و رنگ نامحدود هر آنچه که دلشان می خواهد انتخاب کنند. حتی هزینه این شخصی سازی و سفارشی کردن کالاها با افزایش مقدار تولید کاهش خواهد یافت.

مزیت عمده‌ی تولید پرینت سه بعدی این است که برخلاف تولید سنتی که اول قطعات مجزا را تولید می کند و بعد آن قطعات را منتاژ می کند، پرینت سه بعدی کل اجزای کالای درحال ساخت را در طول فرایند باهم می سازد و نه قطعه قطعه و مجزا از هم. عینک‌های آفتابی مثال خوبی برای این نوع تولید است. پرینت سه بعدی امکان تغییر ترکیب پلاستیک در بخش‌های مختلف عینک را در حین تولید مهیا می کند. دسته‌های عینک در این تولید نرم و انعطاف پذیر ساخته می شوند تا گوش های استفاده کننده احساس راحتی داشته باشد و در عین حال قسمت طوقه‌ی عینک که لنزها را داراست از پلاستیک سخت ساخته می شود و دیگر نیازی نیست این دو قطعه اول جدا از هم تولید شوند و بعد مونتاژ شوند بلکه در یک فرایند کل عینک به تولید می رسد.

پرینت سه بعدی قطعات و کالاها همچنان این امکان را فراهم می کند تا تولید کننده آنها را با طراحی پیچیده‌ ای به تولید برساند. برای مثال می توان به طراحی لانه زنبوری پنل فلزی اشاره کرد. قطعات مکانیکی پیچیده مانند دسته‌ ای از چرخ دنده‌ها می توانند تولید شوند بدون اینکه به مونتاژ نیازی داشته باشند. روش‌های پرینت سه بعدی می توانند برای ترکیب قطعات استفاده شوند و جزئیات داخلی زیادی را در کالا بوجود آورند. به همین خاطر است که GE Aviation تولید لوله‌های سوخت جت‌های خاصی را با پرینت سه بعدی انجام می دهد. این شرکت انتظار دارد هر ساله بیش از 45000 لوله سوخت با همان طراحی را تولید کند. هرچند که تعداد قابل تولید پرینترهای سه بعدی در مقایسه با روش سنتی تولید کم است اما خب در این نوع تولید لوله در یک فرایند در نقطه‌ی a شروع به تولید شده و در نقطه ی b تکمیل می شود در حالی که در تولید سنتی تقریبا ۲۰ قطعه‌ی مجزا از هم تولید می شوند و سپس اینها به هم مونتاژ می شوند تا یک لوله بدست بیاید. GE Aviation می گوید که تولید پرینت سه بعدی در مقایسه با روشهای قدیمی تولید، 75 درصد از هزینه‌ها را کاهش داده است.

پرینت سه بعدی همچنین می تواند از چند دهانه‌ی پرینتر سه بعدی برای تولید لایه‌های مختلف مواد در آنِ واحد استفاده کند. بنابرین Optomec و کمپانی‌های دیگر در تلاشند تا مواد رسانا و روش‌های پرینت میکرو باتری‌ها را گسترش دهند و مدارهای الکتریکی را مستقیما روی یا داخل دستگاه‌های الکترونیکی مشتریان جا سازی کنند. از کاربردهای دیگر پرینتینگ سه بعدی می توان به تولید تجهیزات پزشکی، دارایی‌های حمل و نقلی، قطعات لوازم مربوط به هوا و فضا، دستگاه‌های اندازه گیری، زیرساخت مخابرات و اشیای هوشمند دیگر اشاره کرد.

درخواست روزافزون برای محدود کردن کار مونتاژ باعث پیشرفت زیاد دستگاه‌های تولید پرینت سه بعدی می شود. سازمان دفاع آمریکا، Lockheed Martin و  Cincinnati Tool Steel و Oak Ridge national Labratory با همکاری یکدیگر در تلاشند تا امکان پرینت سه بعدی اسکلت بندی داخلی و خارجی جت‌ها جنگی را بوجود آورند که شامل بدنه، بال‌ها، پنل ساختار درونی، سیم کشی جاسازی شده، آنتن‌ها و سازه‌ی حمل بار اصلی می شود. پرینت سه بعدی در فضای بزرگ با استفاده از جرثقیل‌های بزرگ با کنترل کامپیوتری برای حرکت دادن پرینترها به موقعیت‌های مختلف، امکان تولید اشیا بزرگ را فراهم می‌ کند. زمانی که این فرایند(جت سازی) برای استفاده تایید شود، تنها مونتاژ مورد نیاز نصب قطعات الکترونیکی برای راهیابی، ارتباط، تسلیحات و سیستم پادکار الکترونیکی در کارگاه‌ها خواهد بود که در طول فرایند پرینت سه بعدی ساخته شده است. در عراق و افقانستان ارتش آمریکا از هواپیماهای کنترل از راه دور شرکت Auro Flight Sciences استفاده می کرد. این شرکت کل بدنه‌ی این هواپیماهای بدون سرنشین را در یک فرایند پرینت می کند که بعضی از آنها طول بالشان بیش از 40 متر است.

استراتژی سه بعدی

این بحث کوتاه درمورد پرینت سه بعدی نشان می دهد که کمپانی‌ها چقدر مشتاقانه از پرینت سه بعدی استفاده خواهند کرد. صرفه جویی در هزینه‌های انبار و حمل و نقل و مواد نیز زمینه‌ی محکمی برای چرایی استفاده از پرینت سه بعدی بوجود می آورند. نتیجه ی آشکار این است که مدیران تمامی شرکت‌ها صرف نظر از هر نوع فعالیتی که به آن اشتغال داشته باشند باید به این فکر کنند که چگونه شرکتشان در سه مرحله‌ی استراتژیک که در بالا به آنها اشاره کردم با این وضعیت وفق پیدا خواهند کرد.

طراحی دوباره محصولاتی که شرکت ارائه می دهد

استراتژی محصول جوابی است به ساده ترین سوال در کسب کار: ما چه چیزی را قرار است بفروشیم؟

کمپانی‌ها باید به این فکر کنند که در عصر پرینت سه بعدی چگونه می توان خدماتی با کیفیت بیشتر به مشتریان ارائه کرد. چه طرح‌ها و ویژگی‌هایی ممکن هستند که قبلا ممکن نبودند؟ با حذف محدودیت‌ها و دیرکردها در حمل بار، چه جنبه‌هایی از فعالیت قابل توسعه و پیشرفت اند؟

برای مثال در صنعت خودروسازی و هوا و فضا، از پرینت سه بعدی اغلب برای افزایش و بهبود عملکرد استفاده خواهد شد. در قدیم برای بهبود سیستم سوخت جت‌ها و وسایل نقلیه‌ی شرکت‌ها وزن آنها را کم می کردند اما در عوض اینکار باعث می شد محصولاتشان از لحاظ ساختاری ضعیف شوند. تکنولوژی جدید به سازندگان اجازه می دهد تا محصولاتشان را از لحاظ وزنی کاهش دهند و سیستم سوختشان را بهبود بخشند و در عین حال از لحاظ ساختار درونی آنها را مقاوم و با دوام بسازند. با استفاده از این تکنولوژی سازندگان می توانند هر موقع که نیاز داشتند قطعات مقاوم در برابر گرما و مواد شیمیایی، برای محصولاتشان تولید کنند.

در صنایع دیگر، استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت کالاهای پرتحول نتایجی مهم بر چگونگی بازاریابی کالاها خواهد داشت. چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که دیگر برای تولید کالایی با ویژگی‌های جدید نیاز به تغییر سیستم تولید و نیاز به خرج همه‌ی آن هزینه‌های اضافی نباشد؟ آینده ای را تصور کنید که در آن هوش مصنوعی مبتنی بر کلود، توانایی تغییر یا تولید یک محصول جدید را افزایش داده باشد بدون آنکه نیازی به تغییر سیستم تولید باشد. درآن صورت تغییرات بلادرنگ در استراتژی محصولات مانند ترکیب محصولات و تصمیمات مربوط به طراحی ممکن خواهد شد. در این حالت که شرکت‌ها باید خود را نسبت به شرایط جدید وفق دهند، چه مزیت‌های جدیدی باید برای برند مهمتر از هر چیز دیگری باشد؟

بهبود بخشی مجدد عملیات

استراتژی عملیات تمامی سوالات درمورد چگونگی خرید، ساخت، فروش، حمل و نقل را در بر می گیرد. جواب به این سوالات در روش تولید پرینت سه بعدی متفاوت خواهد بود. کارآمدی هرچه بیشتر عملیاتی همواره یک هدف بوده است اما روش‌های رسیدن به این هدف زیاد است. امروزه بیشتر کمپانی‌هایی که درمورد استفاده از این تکنولوژی فکر می کنند، تحلیل‌های مرحله به مرحله درمورد فرصت های مورد هدف انجام می دهند تا هر جا که تولید سه بعدی بتواند هزینه‌های مستقیم را کاهش دهد، نحوه‌ی تولید را به پرینت سه بعدی تغییر دهند. این مرحله صرفا تحلیل هزینه‌های مستقیم است. آنها زمانی متوجه فایده‌ی پرینت سه بعدی می شوند که تحلیلی جامع در مورد تمام هزینه‌های کالا انجام دهند که در آنصورت خواهند دید که علاوه بر هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های سربار نیز کاهش می یابند.

چه مبلغی را می توانستیم صرفه جویی کنیم اگر مراحل مختلف تولید که در سیستم تولید سنتی وجود دارند را حذف می کردیم؟ چه مقدار از هزینه‌هایمان کاهش می یافت اگر فقط زمان سفارش مشتری کالا تولید می کردیم و و دیگر نیازی به پرداخت پول برای انبارداری محصولاتمان نبودیم؟ چگونه می توانیم سفارش کالایی که خیلی شخصی سازی شده است را به نحو احسن به تولید برسانیم؟ آیا پرینترهای سه بعدی باید منحصر به شرکت‌ها باقی بمانند یا اینکه در تولیدی‌های کوچک و خرده فروشان هم می توانند وجود داشته باشند؟ پاسخ به این سوالها ممکن است در هر لحظه نسبت به: تغییر در نرخ ارز، هزینه‌های تولید، کارایی پرینترها،  هزینه‌های مواد، انرژی و هزینه‌های حمل و نقل، تغییر یابد.

هر چه مسافتی که برای انتقال کالاها باید طی شود کوتاه باشد، هم زمان و هم پول بیشتری ذخیره می گردد. اگر تا به حال خودروی خود را به مکانیک برده ­اید و به خاطر نبود یک قطعه مجبور بوده اید روزها خودروی خود را در آنجا رها کنید تا قطعه به مکانیک برسد، خواهید دانست که این امکان جدید حاصل از پرینترهای سه بعدی چقدر ارزشمند است. با قابل استفاده شدن مواد فلزی، ترکیبات پلاستیکی، نانو لوله های کربنی و فیبرهای کربنی در پرینترهای سه بعدی، شرکت‌هایی از جمله BMW و Honda تولید بسیاری از لوازم صنعتی و قطعات خودروهایشان را به روش پرینت سه بعدی انجام می دهند. بسیاری از پخش کنندگان در صنایع مختلف مایلند به مشتریان این امکان را بدهند که آنها بتوانند از کاربردهای جدید پرینترهای سه بعدی بهره ببرند. برای مثال شرکت USP انبارهای بزرگی که در فرودگاه شخصی خود داشت را به کارخانه‌های کوچک تبدیل کرده است تا محصولات سفارشی مشتریان را تولید و حمل کند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که همه‌ی امور سریعتر از هر زمان دیگر رخ می‌ دهند. الان می توانیم ببینیم که پرینترهای سه بعدی انجام کارها را برای شرکت‌ها حتی سریعتر از آنچه بوده است می کند.

پیکربندی مجدد اکوسیستم ها

نهایتا سوالی که پیش می آید این است که چطور و چگونه این شرکت‌ها در بستر تجاری خود قرار‌ می گیرند. در اینجاست که مدیران باید بپرسند: ما چه کسی هستیم؟ چه چیزی نیاز داریم تا آنچه بشویم که واقعا هستیم؟ می دانیم که پرینترهای سه بعدی قابلیت تولید انواع مختلفی از کالاها را دارند و شرکت‌ها می توانند در زمانهایی که کار زیادی در زمینه‌ی فعالیت خودشان ندارند، به تولید کالاهای دیگر در زمینه‌های دیگر بپردازند. به همین دلیل شرکتی که از پرینتر سه بعدی استفاده می کند احتمالا یک روز قطعات خودرو تولید می کند، روز بعد قطعات هواپیما، هفته‌ی بعد لوازم نظامی و… در این صورت پرسش به پاسخ “ما چه کسی هستیم”، بسیار دشوار خواهد شد و هر جوابی به احتمال زیاد مبهم خواهد بود. دلیلش این است که هویت شرکت را کاری که او انجام می دهد تعیین می کند. اما با پرینترهای سه بعدی و توانایی برای انجام کارهای مختلف شاید دیگر محدوده‌ها و مرزهای کاری که در روش سنتی تولید وجود داشت در تولید پرینت سه بعدی از بین بروند. ولی با این حال مدیران برای تصمیم گیری درمورد امور شرکت، سرمایه گذاری‌ها، دارایی‌ها و..‌. نیاز دارند درک قوی و منسجمی از هویت شرکت داشته باشند.

احتمالا مدیران دریابند شرکت در حال تبدیل شدن به چیزی متفاوت تر از آنچه بود، است. همچنانکه که شرکت‌ها از معایب ملزومات حمل و نقل کالاها در تولید سنتی خلاص می شوند باید دوباره درمورد ارزش قابلیت‌ها، توانایی‌ها و دارایی خود فکر کنند و ببینند چگونه می توانند با توانایی‌هایی که رقیبان دارند رقابت کنند.

فکر کردن درباره‌ی انقلابی که پرینتر‌های سه بعدی به راه خواهند انداخت تکنولوژی دیگری را به یادمان می آورد و آن همان اینترنت است. در دهه ی ۹۰ هیچکس فکرش را نمی کرد که یک دهه‌ بعد وای فای‌ها و تلفن‌های هوشمند زندگی و دنیای تجارت را تغییر خواهند داد. فقط تعداد کمی از مردم آن روز پیش بینی می‌ کردند که هوش مصنوعی و سیستم های نرم افزاری مبتنی بر اینترنت کارخانه‌ها را مدیریت کنند.

همین مسئله درمورد پرینت سه بعدی نیز صادق است. از لحاظ منطقی شاید قبول کنیم که این اتفاق خواهد افتاد اما تصور آن بسیار دشوار است. زمانی را تصور کنید که پرینترهای پیشرفته جایگزین کارگران شوند. در این صورت تعداد کارگران خط تولید کمتر و کمتر خواهند شد. شاید جاهای مخصوصی هم بوجود بیایند که در آنها کارگران دیگر نه بر روی کالاها بلکه بر روی پرینترهای تولید کننده کار کنند و آنها را فقط تنظیم و سرویس کنند.

انقلاب پرینت سه بعدی
انقلاب پرینت سه بعدی

آینده به زودی محقق می شود. فقط کافیست شرکت‌ها در این راه قدم اول را بردارند. بعد خواهند دید که سود این نوع تولید زیاد است و بیشتر و بیشتر نحوه‌ی تولید خود را تغییر خواهند داد. با قابل پرینت شدن اشیای متفاوت، شرکت‌های بیشتری مایل به استفاده از پرینترها خواهند بود. Local Motors اخیرا نشان داد که می تواند یک خودروی کوهنوردی که شامل تایرها، شاسی، بدنه، سقف، صندلی‌های داخلی و داشبورد می شود را در ۴۸ ساعت در یک فرایند پرینت کند. تنها قطعه‌ای که فعلا نمی تواند آن را پرینت کند سیستم پیشرانه‌ی خودرو است. با کاهش مواد اولیه و لوازم مورد نیاز برای پرینت سه بعدی، شیوه‌ی تولید سنتی هر مزیتی که الان دارد را هم از دست خواهد داد.

این چیزیست که ما انتظار داریم اتفاق بیفتند: در ظرف ۵ سال آینده ما پرینترهای کاملا اتوماتیک، بسیار سریع و با قابلیت تولید انبوه خواهیم داشت که حتی برای تولید قطعات استاندارد کالاها اقتصادی و به صرفه خواهند بود. به دلیل انعطاف بالای پرینترهای سه بعدی، شرکت‌ها توانایی سفارشی تولید کردن بسیاری از کالاها را خواهند داشت و همین امر سبب خواهد شد تا سهم تولید سیستم سنتی کمتر و کمتر شود.

مدیران باهوش صبر نمی کنند که تمامی جزئیات مربوط به این تکنولوزی فاش شود تا بعدا سیستم خود را عوض کنند. آنها پیشاپیش می دانند که این تکنولوژی جدید همه چیز را دگرگون خواهد کرد. آنها می دانند پرینت سه بعدی نحوه‌ی تولید، نحوه‌ی طراحی، حمل و نقل و… را تغییر خواهد داد. این مدیران کسانی هستند که اولین قدم را در طراحی دوباره سیستم تولیدشان بر می دارند و همچنین اولین کسانی هستند که نحوه‌ی تولیدشان را به پرینت سه بعدی تغییر خواهند داد. آنها الان بسیاری از تصمیماتی که در آینده در عصر پرینت سه بعدی، باعث برتری شان خواهد بود را می گیرند.

تصمیمات امروز شما، موفقیت فردایتان را رقم خواهد زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *