پرینتر سه بعدی پلی جت

پرینتر سه بعدی پلی جت یکی از تکنولوژی‌های جدید پرینت سه بعدی است که برای مدل سازی بسیار پیشرفته به کار می‌رود. پرینتر سه بعدی پلی جت قادر است نمونه‌هایی با دقت بسیار بالا و سطح صاف و تمام رنگی تولید کند.

پرینتر سه بعدی پلی جت از رزین‌های فوتوپلیمر برای نمونه سازی استفاده می‌کند. فوتو پلیمرها یا مواد خشک شونده با نور (Photocurable) در ترکیبات مختلفی ساخته می‌شوند، از مواد نرم و انعطاف پذیر گرفته تا مواد سخت، شفاف تا مات. پرینتر سه بعدی پلی جت یکی از دو تکنولوژی‌ای می‌باشد  که قادر به پرینت مستقیم رنگ بر روی قطعه است. و همچنین تنها تکنولوژیِ موجود برای پرینت مواد مختلف به صورت همزمان است که قادر است بخشی از قطعه را انعطاف پذیر و بخش دیگر را سخت پرینت کند. پرینتر سه بعدی پلی جت همچنین قادر است قطعات Overmold، قطعات مکانیکیِ متحرک با بیش از 350 هزار ماده‌‌ی دیجیتالی تولید کند.

موارد استفاده از پرینتر سه بعدی پلی جت

  • خلق نمونه‌های صاف و با جزئیات که زیبایی محصول نهایی را دارا باشد
  • تولید Mold های دقیق، جیگ‌ها، فیکسچرها و دیگر قطعات تولیدی
  • ساخت قطعات با اشکال پیچیده، جزئیات بسیار پیچیده و دقیق و ظاهر بسیار ظریف
  • ادغام رنج وسیعی از رنگ‌ها و مواد بر روی یک قطعه

پلی جت چگونه کار می‌کند؟

این نوع پرینترها مشابه پرینترهای جوهرافشان دوبعدی معمولی کار می‌کنند. با این تفاوت که به جای پرتاب رنگ بر روی کاغذ، پلی جت از نازل‌های بسیار دقیق برای بیرون دادن قطرات قابل خشک شدن در برابر نور استفاده میکند. این قطرات با ارتفاع لایه 16 میکرون می‌باشند و قادر هستند قطعاتی با دقت و صافی بسیار بالا تولید کنند. سپس مواد بلافاصله پس از پرینت توسط یک اشعه‌ی ماورای بنفش (UV) خشک می‌شود.

پرینتر سه بعدی پلی جت برای ساخت ناحیه‌های زیرخالی و سوراخ‌ها نیاز به ساخت ساپورت دارد. بدون ایجاد ساپورت مواد از مکان صحیح خود به جای دیگری اکسترود خواهند شد و در نتیجه دقت دیواره‌ها کاهش خواهد یافت. مواد مورد استفاده در ساپورت گذاری تکنولوژی پلی جت به گونه‌ای است که پس از پرینت به راحتی در آب حل می‌شوند.

پرینتر پلی جت به چه منظور استفاده می‌شود؟

این پرینترها در ساخت نمونه‌های مورد استفاده در طرح‌های توجیهی، با قابلیت چاپ تمام رنگی و مولتی متریال، برای انجام تست‌های Form fit و همچنین برای لمس قطعه به صورت واقعی همانند محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرینتر سه بعدی پلی جت

پلی جت یکی از سریع‌ترین روشهای پرینت سه بعدی است که تا بحال تجاری شده است به طوریکه قطعاتی با اندازه‌ی 12.7 سانتی متر در 12.7 سانتی متر در 12.7 سانتی متر می‌تواند در حدود دو ساعت پرینت شود. پرینتر سه بعدی پلی جت ارتفاع لایه باورنکردنی داشته که قابل مقایسه با هیچ تکنولوژی دیگر نیست به همین دلیل لایه‌های پرینت شده قابل رؤیت با چشم نیست.

چه نوع فرمتی از فایل سه بعدی می‌تواند با پرینتر سه بعدی پلی جت پرینت شود؟

همانند دیگر تکنولوژی‌های پرینت سه بعدی مراحل تولید قطعه از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی آغاز می‌شود و نهایتا با فرمت STL پرینت گرفته می‌شود. دیگر ورودی‌ها نظیر CT اسک یا MRI نیزتوسط این پرینتر‌ها پشتیبانی می‌شود.

پرینتر پلی جت شرکت استراتاسیس چقدر خطا دارد؟

پرینترهای رومیزی استراتاسیس سریِ Objet24، Objet30 pro و Objet30 prime قادر است قطعاتی با اندازه‌ی 30.48  در 20.32 در 15.24 سانتی متر با خطای 99 میکرون تولید کند. ولی در کل نصب به قطعه مورد پرینت این مقادیر می‌تواند تغییر کند.

پرینتر سه بعدی پلی جت

پرینترهای سریِ Object Eden دقتی برابر با 600 میکرون برای قطعات با ابعاد 25 در 25 در 15 سانتی‌متر و دقتی برابر با 200 میکرون برای قطعات کوچکتر از 50 میلیمتر دارا می‌باشد.

پرینترهای سریِ تولید Objet 1000 Plus دارای دقتی برابر با 600 میکرون برای مدل‌های فول سایز هستند. سری Connex 3 و Stratasys J750 قطعاتی با ابعاد 50 سانت در 40 سانت در 15 سانت با دقت 200 میکرون را چاپ می‌کند.

کمترین ضخامتی که پرینتر سه بعدی پلی جت قادر به پرینت است چه مقدار می‌باشد؟

کمینه‌ی ضخامت قابل پرینت با پلی جت از 15 میکرو متر تا 30 میکرو متر بسته به ماده‌ی مورد استفاده می‌تواند پرینت شود.

چه موادی در پلی جت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؟

پرینتر سه بعدی پلی جت دارای رنج وسیعی از مواد است که مناسب ابزارهای اگونومیک، ابزارهای جراحی مناسب بافت زنده و قطعات واقعی تقریبا شبیه به محصول نهایی است. این تکنولوژی قادر است از موادی نظیر : سازگار با بافت زنده، دیجیتال ABS، دیجیتال، دمای بالا، سخت و مات، لاستیک مانند، پلی پروپلین شبیه سازی شده و مواد شفاف استفاده کند.

پرینتر سه بعدی پلی جت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *