فیلامنت فیبر کربن

فیلامنت فیبر کربن یا نایلون ایکس فیلامنت فوق‌العاده جالبی است که از تقویت کردن فیلامنت نایلون به دست آمده است. با اضافه کردن میکرو فیبر کربن به نایلون می‌توان به فیلامنتی دست پیدا کرد که قابلیت پرینت قطعاتی با سختی بالا، مقاوت در برابر ضربه بالا و مقاومت بسیار بالا در برابر کشش ساخت. نایلون ایکس یا همان فیلامنت فیبر کربن فیلامنت سطح بالای مهندسیست که هم اکنون در بازار موجود است و میتوان از آن برای ساخت قطعاتی با دوام نایلون و سختی فیبر کربن استفاده کرد.

کارهای سخت نیازمند مواد سخت

نایلون ایکس یک ماده‌ی حرفه‌ای سطح مهندسیست که از مخلوط کردن نایلون با پودر فیبر کربن به دست آمده است (20 درصد فیبر کربن). از این ماده برای پرینت قطعاتی استفاده می‌شود که هدف فراتر از مدل‌سازیست و می‌توان از آن برای ساخت قطعاتی استفاده کرد که میتواند به طور مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.

با استفاده از فیلامنت فیبر کربن میتوان به قطعاتی با متریال غیرقابل باور دست یافت. به دلیل دقت بالای فیلامت فیبر کربن می‌توان آن را جایگزین خوبی برای آلومینیوم در صنعت دانست. فیلامنت فیبر کربن به راحتی می‌تواند با پرینترهای سه بعدی FDM پرینت شود در مقابل آلومینیوم باید توسط سی ان سی ماشین کاری شود. نایلون ایکس پاسخ مناسبی برای کسانی است که نیازمند قدرت و کیفیت بالایی هستند.

فیلامنت فیبر کربن
قطعه پرینت شده با فیلامنت فیبر کربن یا همان نایلون ایکس

بهترین خصوصیت فیلامنت فیبر کربن ثبات و سختی بالاست، به همین دلیل قطعات تولید شده با فیلامنت فیبر کربن کمتر از فیلامنت‌های نایلون معمولی پیچ و تاب میخورد. به همین دلیل پرینت کردن با نایلون ایکس راحتتر از پرینت کردن با نایلون معمولیست با این تفاوت که سختی فیبر کربن را نیز به عاریت گرفته است. این فیلامنت کمتر از نایلون خم میشود به همین خاطر قطعات پرینت شده با این فیلامنت بسیار با کیفیت‌تر از قطعاتیست که با نایلون معمولی پرینت می‌شود و خراب شدگی قطعه حین پرینت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

نایلون ایکس

فیلامنت فیبر کربن ساخته شده برای سازنده‌ها

نایلون ایکس ماده‌ای کامل برای سازنده‌هایی است که در حال گذر از مواد معمولی پرینت سه بعدی نظیر PLA و ABS است.

فیلامنت فیبر کربن
با استفاده از فیلامنت فیبر کربن میتوان قطعاتی ساخت که مستقیما پس از پرینت بدون نیاز به فینیشنگ در تولید مورد استفاده قرار گیرد

از پرینت تا تولید

با وجود رنگ سیاه قطعه پرینت شده، نایلون ایکس نیاز کمتری به فینیشنگ و مراحل پسا پرینت دارد. به همین خاطر قطعات پرینت شده بدون نیاز به پولیش کاری، سمباده کشی، سند بلاست یا حمام آسیتون میتواند مستقیما در تولید مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین تنظیمات برای پرینت با استفاده از فیلامنت فیبر کربن

دمای پرینت : 250 الی 265 درجه سانتی گراد

سرعت پرینت : 25 میلی متر بر ثانیه الی 35 میلی متر بر ثانیه

دمای پلتفرم چاپ : 60 الی 65 درجه‌ی سانتی گراد با چسب PVA

نازل : استیل یا هر نازل سخت دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *