3ds max چیست؟

1- شهر استودیو

3ds max چیست؟


3ds Max یک برنامه‌ی حرفه ای مدل سازی و تولید تصویر سه بعدی است که در نشان دادن پیش نمایشی از طراحی، در گیم‌ها، و در ساخت انیمیشن‌ها به کار می رود. ولی قبل از اینکه 3ds Max با نام شرکت Autodesk شناخته شود، با نام 3D Studio شناخته می شد.

کار توسعه‌ی برنامه‌ی 3D Studio را کمپانی Yost Group انجام داده است که این کمپانی توسط Gary Yost، کارگردان معروف و طراح نرم افزار تاسیس شده است . 3D Studio برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ توسط Autodesk منتشر شد.

برای کسب اطلاعات درمورد نحوه‌ی کارکرد 3ds Max، اینترفیس، کاربران، نوع مدل سازی که 3ds Max به کار می برد و اینکه آیا باید از این برنامه استفاده کنید یا نه با ما همراه باشید.

2- برنامه‌های گرافیکی کامپیوتر

3ds max چیست؟

قبل از بحث درمورد 3ds Max، بگذارید یک قدم عقب تر رفته و وارد دنیای گرافیک کامپیوتری شویم.

می توان برنامه های گرافیکی کامپیوتر را در کل به دو دسته تقسیم کرد: دو بعدی، سه بعدی

با برنامه های دو بعدی مثلا Adobe Photoshop شما می توانید طرح ها و عکس هایی را که می خواهید بسازید یا روی آنها کار کرده و تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید. پروژه های برنامه های دو بعدی اغلب شامل نمودار های فنی، لوگوها، چاپ حروفی روی سطوح و ویرایش عکس ها می شوند.

در برنامه های گرافیک سه بعدی شما از داده های هندسی استفاده می کنید تا مدل سه بعدی خود را بسازید. این مدل های سه بعدی در برنامه از مجموعه ای از نقاط استفاده می کنند تا در فرم مدل سه بعدی نمایش داده شوند. چهار روش اصلی و معمول برای مدل سازی سه بعدی وجود دارد:

  • Primitive
  • Polygon
  • NURBS
  • Rational basis spline

3ds Max از روش Polygon Modeling (مدل سازی چند ضلعی) استفاده می کند که ما در بخش بعدی آن را توضیح خواهیم داد.

3- چگونگی کارکرد

3ds max چیست؟


همانطور که گفتیم 3ds Max یک برنامه‌ی مدل سازی سه بعدی است که از روش Polygon Modeling برای مدل سازی استفاده می کند. با مختصات X ،Y و Z که به صورت گروهی از رئوس و گوشه ها و سطوح نمایش داده می شوند، روش مدل سازی Polygon به شما قابلیت کنترل خاصی نسبت به مدل سه بعدی تان می دهد.

کاربر اغلب با یک شکل ابتدایی مانند یک شئ ساده‌ی اکسترود شده، شروع می کند. سپس با افزایش جزئیات توسط کاربر مثل کار کردن بر روی سطوح مختلف، شکل مدل پیچیده تر و مشخص تر می شود.

هر بخش از مدل سه بعدی می تواند بافتی داشته باشد که مختص آن بخش است. با Planar Modeling و جریان بافت می توانید تعداد بی نهایتی از بافت ها را بسازید. مدل های سه بعدی که دارای جزئیات بافت باشند می توانند به صورت عالی رندرینگ شوند.

کارکرد اصلی دیگر 3ds Max توانایی آن در رندرینگ مدل های سه بعدی است که در نتیجه به عکس های ثابت منتهی می شوند. کارکتر استودیو یا پلاگین (Character Animation Toolkit (CAT هر دو به شما این قابلیت را می دهند که‌ کارکترهای انیمیشن تان را متحرک کنید. کاراکتر استودیو به شما این امکان را می دهد که کارکترهای انمیشین که دو پا دارند را حرکت بدهید (مثل حرکت کارکتر آدم در انیمیشن) در حالی که با پلاگین CAT شما می توانید انیمیشن غیر خطی، تحرک عضلات و دیگر خصوصیات کاراکتر ریگینگ را بسازید.

4- اینترفیس

3ds max چیست؟

3ds Max اینترفیس روانی ارائه می دهد که خود را از برنامه های مشابه مانند Maya و Blender متمایز می کند. 3ds Max به‌ کاربران این قابلیت را می دهد که بیشتر قابلیت های برنامه را از چند بخش اینترفیس فعال کنند که نهایتا این ویژگی باعث جریان کار روان و موثر می شود.

کاربران نیز می توانند اینترفیس خود را از چند جهت شخصی سازی کنند. برای مثال برای روان تر شدن جریان کار می توانید نوار ابزار و پنل دستور را به هر طرف که خواستید حرکت دهید. میانبرهای کیبورد، نوار ابزارها و دکمه ها می توانند اینترفیس برنامه را حتی روان تر کنند.

5- نوع کاربران


3ds Max تمامی آنچه را که برای کار سطح حرفه ای لازم است را دارد هرچند 3ds Max همچنین برنامه‌ی خوبی برای دانش آموزان و علاقمندان است. طراحان بازی های رایانه ای، هنرمندان، معماران، و متخصصان جلوه های بصری می توانند به عنوان مثال از جمله افرادی باشند که کار حرفه ای در برنامه 3ds Max انجام بدهند.

استودیو های گیم سازی معمولا از 3ds Max استفاده می کنند تا کاراکترها و موارد دیگر که درون بازی های رایانه ای باید قرار بدهند را بسازند. این مواردی که در این برنامه ساخته می شوند بعدا به برنامه هایی مانند Mudbox انتقال داده می شوند تا در آنجا روی آنها بیشتر کار کنند.

معماران و شرکت های طراحی اغلب از 3ds Max استفاده می کنند تا پروژه ی خود را به صورت طرحی از پیش آماده کنند. این کار این امکان را می دهد که شرکت ها طرح دلخواه مشتریان را ابتدا روی کامپیوتر به آنها نشان دهند و در صورت موافقت مشتری پروژه را شروع کنند.

تهیه کنندگان فیلم ها گروه دیگری هستند که از 3ds Max استفاده می کنند چرا که این نرم افزار برای کار‌کردن روی فیلم ها، مخصوصا فیلم هایی با بوجه ی بالا، بسیار مناسب است. برای مثال فیلم معروف Avatar که در سال 2012 ساخته شد، از 3ds Max برای ساختن انیمیشن های CGI در کنار بازیگران لایو اکشن، استفاده کرده بود. شرکت های تبلیغاتی هم از انیمیشن هایی استفاده می کنند که در 3ds Max ساخته شده اند تا بتوانند جلوه های خاصی به تصویرهای گرفته شده بدهند.

6- آیا باید کار با این برنامه را یاد بگیرید؟

3ds max چیست؟

بیایید با خبر خوب شروع کنیم. مثل اغلب محصولات شرکت Autodesk این برنامه یک دوره‌ی امتحانی 30 روزه‌ی رایگان به کاربران ارایه می دهد. همچنین به آموزش دهندگان و و کسانی که برنامه را یاد می گیرند، مدرک رایگان ارائه می کند. هزینه ی سالانه 3ds Max هم از 1,548 دلار شروع می شود (این برنامه فقط با ویندوز سازگار است).

هزینه ی برنامه بسیاری را به این فکر می اندازد که آیا اصلا این برنامه را یاد بگیرند یا نه. هرچند اگر تصمیم شما این است که یک فیلم ساز حرفه ای شوید، این کار ارزشش را دارد. 3ds Max هنوز هم در زمینه‌ی برنامه های گرافیکی کامپیوتر که فیلم سازان و طراحان از آنها استفاده می کنند از برنامه هایی است که حرف اول را می زند.

از چند برنامه ی مشابه خوب می توان برنامه های Maya و Blender را نام برد. در پایین توضیح کوتاهی درمورد هر کدام از برنامه ها را می توانید بخوانید.

Maya

برنامه Maya پیشنهاد دیگر شرکت Autodesk است هرچند که تمرکز این برنامه بر روی طراحی بازی های رایانه ای است. اگر قصد دارید به صورت حرفه ای در زمینه‌ی طراحی بازی های رایانه ای فعالیت کنید، برنامه‌ی Maya را در نظر داشته باشید. این برنامه برای ویندوز و MacOS در دسترس است و در صنعت بازی سازی اصلی ترین و بهترین برنامه محسوب می شود.

Blender

از برنامه های دیگر مدل سازی که رایگان و اپن سورس است می توان Blender را نام برد. Blender می تواند مدل های سه بعدی هم برای انیمیشن ها و هم برای گیم ها بسازد. این برنامه انبوهی از کاربران علاقمند و سازندگان بازی های ویدیویی مستقل را به خود اختصاص داده است. جای تعجب نیست که در بین این سه برنامه که درموردشان حرف زدیم Blender قوی ترین و بیشترین حمایت را از طرف کاربران دارد. هرچند برای دو برنامه‌ی قبلی هم از طرف کاربران حمایت و پشتیبانی زیادی وجود دارد.

7- خلاصه


1 3DS MAX

  • زمینه های کاربرد: انیمیشن، معماری، کاراکترها، و موارد درون دنیای بازی های رایانه ای
  • قیمت: سالانه 1,548

2 MAYA

  • زمینه های کاربرد: موارد درون دنیای بازی های رایانه ای
  • قیمت: سالانه 1,545

3 BLENDER

  • زمینه های کاربرد: انیمیشن و موارد درون دنیای بازی های رایانه ای
  • قیمت: رایگان

2 فکری در “3ds max چیست؟

  1. Roya پاسخ

    سلام .خسته نباشید
    نمونه ی کارهاتونو دیدم خیلی عالی بودند.شما سفارش برای خارج از ایران قبول میکنید؟
    رویا هستم از استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *