پرینت سه بعدی چیست؟

پرینت سه بعدی را می‌توان با مقایسه با پرینت دو بعدی توضیح داد. حتما با پرینتر معمولی و یا دستگاه کپی آشنایی دارید. در واقع دستگاههایی که ما به عنوان پرینتر در بازار می‌شناسیم همگی پرینتر‌های دو بعدی هستند یعنی بر روی دو محور X و Y می‌توانند عمل چاپ را انجام دهند. این عمل معمولا روی کاغذهای معمولی انجام می‌شود. بدین معنی که با پرینترهای دو بعدی بر روی یک صفحه که با صرف نظر از ضخامت آن، از دو بعد تشکیل شده است. یک بعد طول و یک بعد عرض.

پرینت دو بعدی در واقع تنها قادر است بر روی یک صفحه اطلاعات مورد نظر شما را چاپ کند در مقابل پرینت سه بعدی قادر است اطلاعات مورد نظر شما را در سه محور X و Y و Z چاپ کند. یعنی می‌تواند طرح سه‌بعدی شما را به همان شکل و توپولوژی که در کامپیوتر وجود دارد را به صورت فیزیکی درآورد.

همانگونه که برای پرینت دو بعدی شما نیازمند یک فایل قابل پرینت هستید (برای مثال فایل Word) در پرینت سه بعدی نیز شما به یک فایل سه بعدی نیاز دارید. نرم افزارهای زیادی برای طراحی مدل‌های سه بعدی وجود دارند که در اینجا لیست کاملی از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی به شما معرفی می‌شود.

-نرم‌افزار تری دی مکس (Autodesk 3Ds Max)

نرم افزار زیبراش (Zbrush)

-نرم‌افزار راینوسروس (Rhinoceros)

نرم‌افزار اینونتور (Inventor)

نرم‌افزار سالیدورکز(Solidworks)

نرم‌افزار بلندِر (Blender)

نرم‌افزار فری کد (FreeCad)

-نرم‌افزار اُپن اِس کَد (OpnenSCad)

-ثینکر کد (ThinkerCad)

-فیوژن 360 (Fusion 360)

-اتوکد (AutoCad)

با طراحی مدل خود در هر یک از نرم‌افزارهای بالا می‌توانید از مدل خود یک اکسپورت در فرمت OBJ و یا STL بگیرید. طبق تجربه فایلهای Object یا همان OBJ کارایی بهتری نسبت به فایلهای STL دارند. پس از خروجی گرفتن از هر نرم‌افزاری می‌توانید از طرح خود پرینت بگیرید.

برای پرینت گرفتن طرح خود شما باید تصمیم بگیرید از پرینت سه بعدی چه انتظاری دارید. اگر استحکام و شکل قطعه برای شما مهم است از تکنولوژی FDM استفاده کنید. اگر طرح شما بسیار کوچک است و به دقت بسیار بالایی نیاز دارد. می‌توانید از خدمات گرانقیمت SLA یا DLP استفاده کنید. اگر میخواهید مدلتان به صورت فلزی چاپ شود یا می‌توانید به صورت مستقیم از طریق پرینترهای SLS از طرح خود پرینت بگیرید و یا از طریق تکنولوژی‌های دیگر از قطعه پرینت بگیرید و با استفاده از ریخته گری و قالب‌گیری از قطعه پرینت شده، مدل سه بعدی فلزی خود را به دست آورید.

خلاقیت در پرینت سه بعدی

با استفاده از پرینت سه بعدی شما می‌توانید به خلاقیت خود اجازه دهید کمی خود نمایی کند. زیرا این تکنولوژی شما را قادر می‌سازد به هر ساختار پیچیده‌ای دست پیدا کنید.

برای مثال برای ساخت هواپیماهای رادیو کنترل یا در رباتیک می‌توان برای سبک کردن قطعات مورد استفاده در آنها از پرینت سه بعدی استفاده کرد زیرا در پرینت سه بعدی لزومی ندارد اجسام توپر لزوما توپر باشند. می‌توان داخل یک جسم را به صورت شبکه‌ی لانه زنبوری پرینت کرد. این امکان به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با قطعات بسیار با دوام و هم زمان بسیار سبک دست پیدا کنیم. بزرگتین مزیت قطعات ساخته شده با پرینت سه بعدی سبک بودن و استحکام بسیار بالای آن است.

در زیر نمونه‌هایی از خلاقیت در پرینت سه بعدی آورده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *