فیلامنت PETG

فیلامنت PETG ماده‌ای بسیار سخت با مقاومت حرارتی خوب است. از این ماده میتوان در موارد بسیار متعددی استفاده کرد ولی کاربرد اصلی آن در قطعات مکانیکی است. قطعاتی که چه در فضای بیرونی کاربرد داشته باشد چه در فضای داخل. فیلامنت PETG تقریبا خم نمی‌شود!

قطعه ی پرینت شده با پلی اتیلن گلیکول
قطعه ی پرینت شده با فیلامنت PETG ( پلی اتیلن گلیکول )

پرینت گرفتن با فیلامنت PETG تقریباً به راحتی پرینت گرفتن با فیلامنت PLA است و بعلاوه خصوصیات مکانیکی جالبی دارند که قطعاتی پرینت شده با فیلامنت PLA نمی‌توانند به آن خصوصیات دست پیدا کنند. PETG مخفف پلی اتیلن گلیکول است یعنی همان پِت که در فرآیند تولید درصدی گلیکول به آن اضافه شده است. گلیکول برخی از خواص پت را تغییر می‌دهد برای مثال پرینت آن را آسان تر، شکنندگی آن را کمتر و همچنین در هنگام پرینت مواد نیمه شفاف، قطعه را تمیزتر می‌کند. فیلامنت PETG خاصیت انبساط کمی دارد به همین دلیل حتی در پرینت‌های بزرگ و بدون محافظ، به ندرت از صفحه جدا و خم می‌شود در حالی که این حالت در PLA به وفور اتفاق می‌افتد. به علاوه پلی اتیلن گلیکول ( فیلامنت PETG ) انعطاف پذیر است ولی انعطاف پذیری آن تا حدی نیست که به راحتی خم شود بلکه در حدیست که در قطعات فانکشنال و کاربردی می‌تواند مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار از خود نشان دهد و به این راحتی نشکند.

بر خلاف فیلامنت‌های PLA یا ABS، فیلامنت PETG به چکیدن یا همان Ooze تمایل زیادی دارد پس ممکن است رشته های باریکی روی قطعه‌ی پرینت شده‌تان جا بگذارد. برای حل این مشکل شما باید تنظیمات retraction پرینتر خود را تغییر دهید یا اینکه با دمای هات اِند بازی کنید تا نهایتاً به تنظیمات مطلوب دست پیدا کنید.

در نهایت باید گفت اگر بتوانید از پس مشکلات retraction  یا همان چکیدن فیلامنت از نازل برآیید و همچنین از چسبندگی لایه ها مطمئن شوید می‌توانید به قطعاتی با مقاومت حرارتی بالا و بسیار ماندگار و با دوام دست پیدا کنید که مناسب استفاده در فضای داخل و فضای خارج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *